@article { author = {khaniki, hadi and ahmadi, ali}, title = {Representation of Covid 19 pandemic on Iranian social media}, journal = {New Media Studies}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2021.59288.1164}, abstract = {Crises are an integral part of social life and their number and diversity are increasing day by day. Social media plays an important role in crisis management due to its extensive capabilities in attracting audiences and the ability to shape public opinion. The present study aimed to investigate the reflection of Covid 19 on social networks by analyzing the content published in Iranian telegram channels about the prevalence of corona. For this purpose, using quantitative and qualitative methods, the messages published in this regard in the period of March 2020 to September 2020 have been analyzed. The findings show that with the decrease in the intensity of Covid-19 related content dissemination, people's sensitivity and attention to the application of restrictions during the period under review has decreased. Also based on the content analysis of telegram posts, "The situation of corona outbreaks, reopening of schools, holding entrance exams, Muharram ceremonies, economy , medical staff, government actions and scientific materials related to Covid-19 " as the main topics The attention of Iranian telegram channels was obtained during the research period.}, keywords = {Epidemic Crisis,COVID-19,Crisis Management,Social Media,Telegram Messenger}, title_fa = {بازنمایی پاندمی کووید 19 در رسانه های اجتماعی ایرانیان}, abstract_fa = {بحران‌ها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی به‌شمار می‌روند و روز به‌ روز برتعداد و تنوع آنها افزوده می‌شود. رسانه‌های اجتماعی به‌ علت قابلیت‌‌های گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکل‌دهی به افکار عمومی نقش مهمی در مدیریت بحران‌ها دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتاب کووید ۱۹ در شبکه‌های اجتماعی به تحلیل محتوای منتشر شده در کانال‌های تلگرامی ایرانیان درباره شیوع کرونا پرداخته است. به این منظور با استفاده از روش کمی و کیفی، پیام‌های منتشر شده در این خصوص در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ تجزیه و تحلیل شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، حساسیت و توجه مردم نسبت به اعمال محدودیت‌های کرونایی در بازه زمانی مورد بررسی کاهش یافته است. همچنین بر اساس تحلیل مضمون پست‌های تلگرامی، «وضعیت شیوع کرونا، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور، مراسم ماه محرم و کرونا، اقتصاد و کرونا، کادر درمان و کرونا، اقدامات دولت و مطالب علمی در ارتباط با کرونا» به عنوان مضامین اصلی مورد توجه کانال‌های تلگرامی ایرانیان در بازه زمانی پژوهش به دست آمد.}, keywords_fa = {پاندمی کرونا,کووید19,مدیریت بحران,رسانه‌های اجتماعی,پیام رسان تلگرام}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_13981.html}, eprint = {} }