@article { author = {Mahdizadeh Taleshi, Seyed Mohamad and Zendehboodi, Fatemeh}, title = {Sharenting on Instagram and Children's Privacy Gatekeeping}, journal = {New Media Studies}, volume = {8}, number = {29}, pages = {154-109}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2022.63663.1276}, abstract = {This study aims to identify parents’ motivations to do sharenting on Instagram. Also, it studies the way that parents feel responsible about the different examples of children’s privacy violations on this social media site. Different types of sharenting, children’s privacy, privacy in the networked society, children’s online security, social benefits of sharenting, economic motivations, privacy stewardship, privacy calculus theory, and the emergence of moral phobia have been explored. 267 parents (mother/father) have been interviewed by an online questionnaire through convenient and snowball sampling. “Connection to family and friends”, “making online albums” and “sharing the pleasant feelings due to children’s attractive activities with the others” are the most important motivations of parents to sharent. Also based on the model of the study and factor analysis, the examples of privacy violations have been divided into “very sensitive” and “common” types. The findings show that there is a direct correlation between the parent's education and the way they react to privacy violation examples. In other words, the more they are educated, the more they care about their children’s privacy. Furthermore, the parents who have given a thought to probable risks of sharenting are much more sensitive to the examples of privacy violations.}, keywords = {"Sharenting","Children’s Privacy","Privacy Calculus","Children’s Privacy Stewardship","Privacy Gatekeeping"}, title_fa = {همرسانی فرزندپروری در اینستاگرم و دروازه بانی حریم خصوصی کودکان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزه‌های والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آن‌ها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجام‌شده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به حریم خصوصی کودکان، حریم خصوصی در جامعۀ شبکه‌ای، امنیت کودکان در فضای آنلاین، کارکردهای مشاوره‌ای و حمایتی همرسانی فرزندپروری، انگیزه‌های اقتصادی، مباشرت حریم خصوصی، نظریۀ محاسبۀ حریم خصوصی و شکل‌گیری هراس اخلاقی مبانی نظری این تحقیق را شکل داده است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز، دیدگاه 267 نفر از والدین ایرانی ساکن ایران (مادر یا پدر) به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامۀ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق نتایج برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، ایجاد آلبوم خاطرات کودک در اینستاگرام و به اشتراک‌گذاری احساسات خوشایند ناشی از کارهای جذاب کودک مهم‌ترین انگیزه‌های والدین برای همرسانی فرزندپروری است. همچنین طبق مدل تحقیق و تحلیل بار عاملی برآوردشده مصادیق نقض حریم خصوصی به دو دستۀ بسیارحساس و عادی تقسیم شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد میان تحصیلات و میزان حساسیت نسبت به‌تمامی مصادیق نقض حریم خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد و افراد با تحصیلات بالاتر حساسیت بیشتری نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک دارند. علاوه بر این افرادی که به خطرات همرسانی فرزندپروری فکر کرده‌اند نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک توجه بیشتری نشان می‌دهند..}, keywords_fa = {"همرسانی فرزندپروری","حریم‌خصوصی کودکان","محاسبۀ حریم‌خصوصی","مباشرت حریم‌خصوصی کودکان","دروازه‌بانی حریم-خصوصی"}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_14134.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_14134_459208917bc961092ebfdbba64afc4dc.pdf} }