@article { author = {Rezaei, Mohammad and Khalili Ardakani, Mohammad Ali and Zabetian, Behrang}, title = {Facebook Life in Iran: Construction of the Feminine Self on Facebook}, journal = {New Media Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {97-125}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2015.4507}, abstract = {In this paper, we have tried to investigate the construction process of the feminine self on Facebook. In this regard, using Qualitative Content Analysis method, we have checked out Facebook profiles of 20 professional users. The results indicate optimistic approach toward the presence of women on Facebook. In other words, while traditional gender stereotypes assume women to be emotional, obedient, passive, dependent, and attractive, female professional users have presented themselves as active, independent, powerful, and critical of existing social conditions in different parts of their Facebook profile such as posts on the wall, profile photos, privacy settings, profile names, comments, friends, and groups. So, to some extent we can see breaks in the boundaries of binary-gender on Facebook.  }, keywords = {Facebook,feminine self,stereotypes,Gender}, title_fa = {حیات فیس‌بوکی در ایران: ساخت خود زنانه در فیس‌بوک}, abstract_fa = {این مقاله بر آن است تا ساخت خود‌ ‌‌زنانه در فیس‌بوک را مورد بررسی قرار دهد. برای نیل به این هدف، پروفایل فیس‌بوک 20 کاربر حرفه‌ای را به روش تحلیل محتوی کیفی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که از میان دو رویکرد خوش‌بینانه و بدبینانه به حضور زنان در فیس‌بوک، رویکرد خوش‌بینانه تایید می‌شود. بدین معنا که زنان کاربر حرفه‌ای در بخش‌های مختلف پروفایل فیس‌بوک‌شان مانند پست‌های روی وال، عکس پروفایل‌، تنظیمات خصوصی، اسم پروفایل، کامنت‌ها، دوستان و گروه‌ها، برخلاف کلیشه‌های جنسیتی رایج که زنان را احساساتی، مطیع، منفعل، وابسته و جذاب نشان می‌دهد، به شیوه‌های مختلف، خود را فعال، مستقل، قدرتمند و منتقد شرایط اجتماعی موجود، نشان داده­اند. بنابراین در فیس‌بوک، تاحدودی شاهد شکسته شدن مرزهای جنسیتی دوتایی هستیم.    }, keywords_fa = {فیس‌بوک,خود زنانه,کلیشه‌های جنسیتی,آشفتگی جنسیتی}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_4507.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_4507_f4ddb91c3278810fb1abd43e34323c0e.pdf} }