@article { author = {Aliasgari, Abdolali and Salavatian, Siavash and Eghbaldoust, Mohamadhosein}, title = {Ways to Enhance the Share of TV in the Audiences’ Media Consumption Basket Using Broadband Capacities}, journal = {New Media Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {41-79}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/cs.2017.10774.42}, abstract = {Enjoying the biggest space in the media consumption basket of audiences in the past, TV is now facing a serious threat due to the rapid changes occurring in the arena of new media. The main objective of this paper is to identify solutions and ways in using broadband capacities to promote the status of TV in the consumption basket of the audiences. To identify these solutions, communications experts and media specialists who enjoy expertise in the field of theoretical and experimental broadband context, were contacted and interviewed. Among them 21 people were selected through purposeful sampling. Delphi study was conducted in three rounds; in the first round, the required data was gathered using deep interview method and then a questionnaire. Finally, the members of the Delphi panel consensed on 21 ways, which had been classified in the five sections of "content", "management", "technical", "policy-making" and "commercial-economic", reached consensus. "producing content special for the cyberspace" and "making change in news releasing model" are among the most important identified content solutions; "broadband media audience research" and "enhancing the media literacy of users” are the most significant management solutions; “making changes in archive area" and "utilizing the capacity of receiving feedbacks for analyzing the characteristics of the users" are among the most technical solutions; "making clear rules" and "the interaction of actors working in the field of audio and video comprehensive broadcast in the virtual space" are the most important policy-making solutions and the most important economic-trade strategies are "creating added value for selling more products" and "making a suitable base for selling products.”}, keywords = {broadband,broadcast,Media consumption,New Media,TV}, title_fa = {راهکارهای افزایش سهم تلویزیون در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان با استفاده از ظرفیت‌های پهن‌باند}, abstract_fa = {جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانه‌های نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت‌های پهن‌باند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانه‌های بر بستر پهن‌باند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقه‌بندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهم‌ترین راهکارهای محتوایی شناسایی‌شده می‌توان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهن‌باند» و «ارتقای سطح سواد رسانه‌ای کاربران»؛ از مهم‌ترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگی‌های کاربران»؛ از مهم‌ترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهم‌ترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.}, keywords_fa = {پهن‌باند,پخش فراگیر,رسانه‌های نوین,مصرف رسانه‌ای,تلویزیون}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_7329.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_7329_1d71044b26d22b3b9b23f8a3bce777e6.pdf} }