@article { author = {Adiban, Mahdi and kiya, aliasghar}, title = {The impact of mobile journalism on public opinion}, journal = {New Media Studies}, volume = {5}, number = {17}, pages = {197-230}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2209}, eissn = {2476-6550}, doi = {10.22054/nms.2019.28654.390}, abstract = {Abstract:The mobile journalism and its impact on production and news publication has led to more public opinion. Pattern of publication (Publish then filter),(Down to Up),(One to all), The most important distinction is this new type of journalism.Although Pakistan has various medias; but partly and economic association and the traditional structure which governing it. The possibility of participation and impact of public opinion in the news process has been limited.Mobile journalism in Pakistan relying on the three characteristic of (anywhere , anytime and anyone) promise the power of getting public opinion.In the event of the Temple Blast (Data Darbar), despite the overwhelming approach of traditional media to related news that tried to sect it and set this great country to the brink of civil war, media along with social media, currents, and political actors with different and, of course, realistic, newspapers to counteract differences.The mobile journalism is essentially a novelty. Innovative character and questions that focus on how this type of journalism works and influence this research, relying on the inductive strategy and the use of qualitative methods of text analysis and combination with historical study. The most important result of this research is the identification of the transformation of the power of public opinion with the help of mobile media, including the associated journalistic effects, increasing the political-civil participation of users.}, keywords = {Mobile media,News,Journalism,Public Opinion,Pakistan}, title_fa = {تاثیر روزنامه نگاری همراه بر افزایش قدرت افکار عمومی بررسی انعکاس خبری انفجار داتا دربار در پاکستان}, abstract_fa = {روزنامه نگاری همراه و تاثیر آن بر تولید و انتشار خبر موجب قدرت بیشتر افکار عمومی شده است. الگوی انتشار ((منتشر کن سپس فیلتر ))، ((پایین به بالا)) و ((یکی به همه ))، مهمترین تمایز این گونه جدید روزنامه نگاری است. کشور پاکستان اگر چه دارای رسانه های متنوعی است؛ لیکن وابستگی های حزبی و اقتصادی و ساختار سنتی حاکم بر آن، امکان مشارکت و تاثیر افکار عمومی را در فرایند خبر محدود کرده است؛ رسانه های همراه در پاکستان، با تکیه بر سه ویژگی ((همه جایی، همیشگی و همگانی )) نوید قدرت گرفتن افکار عمومی را می دهند. درحادثه انفجار معبد ((داتا دربار)) علیرغم چیرگی رویکرد رسانه های سنتی بر اخبارمرتبط که سعی داشتند آن را فرقه ای جلوه دهند و این کشور بزرگ را تا آستانه جنگ داخلی بکشانند، رسانه های همراه با وساطت شبکه های اجتماعی، جریانها و بازیگران سیاسی را با اخبار متفاوت و البته واقعگرایانه به مقابله با اختلاف افکنی سوق دادند.روزنامه نگاری همراه، اساسا موضوعی بدیع است. خصلت نوآورانه و سوالاتی که به چگونگی تاثیر و عمل این نوع روزنامه نگاری معطوف می شود، این پژوهش را به تکیه بر راهبرد استقرایی و استفاده از روش های کیفی تحلیل متن و ترکیب با مطالعه تاریخی سوق داد. مهمترین نتیجه این تحقیق، شناسایی تحول درقدرت افکار عمومی با کمک رسانه های همراه است؛ از جمله تاثیرات روزنامه نگاری همراه، افزایش مشارکت سیاسی - مدنی در کاربران است.}, keywords_fa = {رسانه همراه,خبر,روزنامه نگاری,افکارعمومی,پاکستان}, url = {https://nms.atu.ac.ir/article_9893.html}, eprint = {https://nms.atu.ac.ir/article_9893_ac7b5fd6ecfd9ab6d3985d91488f507b.pdf} }