%0 Journal Article %T تاثیر تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر مدیریت بدن زنان و دختران %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A تاج بخش, غلامرضا %A دانشفر, محمد %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 6 %N 22 %P 187-215 %! تاثیر تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر مدیریت بدن زنان و دختران %K مدیریت بدن %K شبکه ­های ماهواره ­ای فارسی ­زبان %K رضایت از بدن %K نظریه کاشت %K آنتونی گیدنز %K زنان %R 10.22054/nms.2021.28490.385 %X پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر تماشای شبکه­های ماهواره­ای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز می­باشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 نفر و شیوه نمونه‌گیری، خوشه­ای چندمرحله‌ای تصادفی است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافته­ها نشان داد که میانگین سنی پاسخ­دهندگان 3/29 سال می­باشد. 52 درصد از پاسخ‌دهندگان، مجرد و 48 درصد متأهل‌اند، 75 درصد، بومی و 25 درصد غیربومی­اند، بین مدت‌زمان تماشای برنامه­های ماهواره­ای و رضایت از بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. بین مدت‌زمان تماشای برنامه­های ماهواره­ای و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. رضایت از بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامه­های ماهواره‌ای مورد مشاهده، متفاوت است. مدیریت بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامه­های ماهواره­ای مورد مشاهده، متفاوت است. بین رضایت از بدن و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای تأثیرگذار بر مدیریت بدن، به ترتیب تأثیرگذاری عبارت‌اند از: 1- تماشای برنامه­های تبلیغاتی و بازرگانی، 2- تماشای برنامه­های اقتصادی، 3- تماشای سریال در شبکه­های جم، فارسی 1، پی‌ام سی و...، 4- تماشای برنامه­های ورزشی، 5- تماشای برنامه­های خبری که درکل 8/33 درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین می­کنند. %U https://nms.atu.ac.ir/article_12390_9604e487d64d6b0cb5ad838b08e92202.pdf