%0 Journal Article %T تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه افراد متأهل 40-15 سال شهر بروجرد) %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A جوانمرد, کرم اله %A خوشکلام, نرگس %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 6 %N 24 %P 288-257 %! تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه افراد متأهل 40-15 سال شهر بروجرد) %K شبکه اجتماعی %K تلگرام %K افراد متأهل %K تحلیل کیفی %R 10.22054/nms.2021.42751.745 %X شبکه اجتماعی «تلگرام»، کاربرپسندترین شبکه اجتماعی در کشور ایران است که حجم بالایی از روابط و محتواها را در خود جای داده است. پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عضویت افراد متأهل در این شبکه، به روش تحلیل مضمون انجام شده‍است. جامعه آماری، افراد متأهل 40-15 ساله شهرستان بروجرد بودند که تجربه استفاده از این شبکه را حداقل به مدت یک سال داشتند. تعداد نمونه 31 نفر، روش نمونه‍گیری هدفمند و روش گردآوری داده‍ها مصاحبه عمیق بوده است. نتایج کدگذاری مصاحبه‍ها نشان داد که فرد در اثر 1) مکانیزم‍های سوق‍دهنده (فشار فناوری، تنهایی، بیکاری، محدودیت‍های هنجاری، خستگی ذهنی و جسمی، خلأ عاطفی، خودِ حقیقی نامقبول، جامعه مصرفی) و 2) مکانیزم‍های جذب‍کننده (ارتباط امن، آسان، ارزان، گسترده و سریع، آگاهی‍بخشی، سرگرمی، رونق کسب‌وکار، کرسی‍های آزاداندیشی)، به عضویت این شبکه درآمده است. درنتیجه فرد به‌طورکلی در اثر محدودیت‍های دنیای حقیقی و همچنین جذابیت‍های تلگرام به‌عنوان عامل مضاعف به عضویت این شبکه درمی‌آید. %U https://nms.atu.ac.ir/article_13053_7a9cbaab66feaec099474a63420cee5f.pdf