%0 Journal Article %T مقایسه نقشه ذهنی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با پیام‌رسان‌های خارجی %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A بخشی زاده برج, کبری %A خادم حسینی, رضا %A بشیرپور, مهدی %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 7 %N 25 %P 296-257 %! مقایسه نقشه ذهنی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با پیام‌رسان‌های خارجی %K پیام‌رسان‌های اجتماعی %K زیمت %K رسانه‌های اجتماعی %K نقشه ذهنی %K پدیدارشناسی %R 10.22054/nms.2021.60047.1177 %X امروزه پیام‌رسان‌های اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی با دو انتخاب پیام‌رسان‌های داخلی و پیام‌رسان‌های خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده مردم ایران از پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی علت عدم اقبال و توجه مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی و مقایسه آن با پیام‌رسان‌های خارجی پرداخته است تا بتواند با قیاس تفاوت‌های بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی از نظر کاربران به مدلی برای طراحی پیام‌رسان ایرانی مناسب با سلیقه کاربران دست پیدا کند. در این تحقیق از رویکرد پدیدارشناسی و روش زیمت برای استخراج نقشه ذهنی کاربران نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی استفاده‌شده است و در این راستا از 15 نفر از دانشجویان در شهر تهران مصاحبه زیمت به عمل آمده است. یافته‌های تحقیق در سه محور نقشه ذهنی پیام‌رسان‌های داخلی، نقشه ذهنی پیام‌رسان‌های خارجی و مقایسه بین این دو نقشه بوده است. دو نقشه اجماعی به‌صورت سازه‌ای با یکدیگر مقایسه و تحلیل شدند. تعداد سازه‌های استخراج‌شده پیام‌رسان ایرانی نسبت به پیام‌رسان خارجی بیشتر بود که نشان‌دهنده دغدغه کاربران نسبت به پیام‌رسان ایرانی است. اکثر این سازه‌ها ماهیتی منفی داشتند و با تحلیل این سازه‌ها می‌توان دریافت که قسمتی از مشکلات پیام‌رسان‌های ایرانی در طراحی و مشکلات فنی آنان و قسمت دیگر ریشه در مشکلات مدیریتی دارد. در انتها مقایسه بین پیام‌رسان‌ها تحلیل‌شده و پیشنهاد‌هایی به سازندگان و مدیران جهت طراحی پیام‌رسان ایرانی با توجه به نیاز کاربر داده شده است. %U https://nms.atu.ac.ir/article_13369_1d27067a570cc7dee29253e66a44baab.pdf