%0 Journal Article %T رهیافتی برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر فارسی؛ مطالعه موردی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396 %J مطالعات رسانه‌های نوین %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-2209 %A کرمانی, حسین %A ادهم, مرضیه %A تفرشی, امیرعلی %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 7 %N 25 %P 78-37 %! رهیافتی برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر فارسی؛ مطالعه موردی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396 %K توئیتر %K رسانه‌های اجتماعی %K تحلیل محتوا %K تحلیل شبکه اجتماعی %K تحلیل گفتمان انتقادی %R 10.22054/nms.2021.54618.1029 %X هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سال‌های اخیر به رسانه‌ای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانه‌های اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانه‌ها توسعه نیافته است. این در حالی‌است که نبود یک رهیافت نظام‌مند می‌تواند به تشتت نظری و روشی و در نهایت عدم اعتبار یافته‌ها در تحقیقات روی توئیتر فارسی بیانجامد. ما در این تحقیق با ترکیب سه روش تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردم‌نگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه‌های اجتماعی تلاش می‌کنیم این خلا را رفع کنیم. رهیافت ارائه شده شامل تمامی مراحل انجام یک تحقیق از انتخاب بازه زمانی گردآوری داده‌ها تا تحلیل‌های آماری و نهایی است. این رهیافت برخلاف رهیافت‌های موجود، کاربر و محتوا (توئیت) را بطور همزمان در نظر گرفته و تحلیل می‌کند. همچنین راهکارهایی برای کدگذاری کاربرها و شناسایی ویژگی‌های جمعیت شناختی آن‌ها و توئیت‌ها ارائه می‌کند که می تواند مبنایی برای انجام تحقیقات بعدی باشد. %U https://nms.atu.ac.ir/article_13374_3f6bb97676e80d5aeca40faf49aec4b3.pdf