دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
مردم، رسانههای جریان اصلی و مصرف رسانههای نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی
1
33
FA
سوسن
باستانی
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
sbastani@alzahra.ac.ir
هادی
خانیکی
استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
hadi.khanikii@gmail.com
سعید
ارکانزاده یزدی
دکترای فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
saeed.arkan@gmail.com
10.22054/cs.2018.24151.274
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که استفاده رسانههای جریان اصلی روزنامه، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری در میان افرادی با ویژگیهای شخصی متفاوت چندان تفاوتی با هم ندارد اما افرادی با تحصیلات بالاتر یا سن پایینتر بهطور معنیداری متفاوت از دیگران رسانههای نوین را مصرف میکنند. همچنین پیمایش مشخص میکند که مصرف رسانههای نوین در میزان زمان مصرف رسانههای جریان اصلی اثرگذار بوده اما در میزان رضایت یا اعتماد یا اثرگذاری آنها چندان نقشی نداشته است.
رسانههای جریان اصلی,رسانههای نوین,نظام رسانهای ایران,مردم,اینترنت,شبکههای اجتماعی
https://nms.atu.ac.ir/article_8880.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8880_9b85771e4e8b45b3f7a2adea339c5853.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
اینترنت، خانواده شبکه ای و زمان خانواده؛ تأثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر روابط خانوادگی
33
65
FA
محمد تقی
عباسی شوازی
0000-0001-9806-5934
بخش جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mtabbasi@rose.shirazu.ac.ir
پروین
عباسی آتشگاه
دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه شیراز
abbasi8971@gmail.com
10.22054/nms.2018.29865.424
بهموازات مسائل عمیق و متعددی که نهاد خانوادهرا در ایران با چالش مواجه کرده است، نفوذ اینترنت و تکنولوژیهای نوین ارتباطی در این نهاد این مسائل و چالشها را پیچیدهتر و مبهمتر کرده است؛ چالشهایی که تا حدی ریشه در دگرگونی روابط خانوادگی در ایران دارد. این تحقیق پیمایشی با هدف مطالعه رابطه استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی بر روابط خانوادگی انجامشده است. جامعه آماری این مطالعه، دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز از تمامی مناطق دهگانه بودهاند که با تکنیک نمونهگیری طبقهای متناسب، تعداد 400 نفر از آنان بهعنوان افراد نمونه انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادهاند. چارچوب نظری این مطالعه ترکیبی ازنظریههای "خانواده شبکهای" و "مرزهای خانواده" بوده است. یکی از نوآوریهای این تحقیق استفاده از دو متغیر میانجی به نامهای زمان خانواده و خانواده شبکهای میباشد که از چارچوب نظریِ تحقیق گرفتهشده است. در نهایت نتایج این تحقیق حاکی از این است که هیچگونه ارتباط مستقیم و معناداری بین نوع و میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با روابط خانوادگی وجود ندارد، بلکه این ارتباط از مسیر متغیرهای میانجی یعنی زمان خانواده و خانواده شبکهای محقق میشود. متغیرهای زمان خانوادگی و خانواده شبکهای به ترتیب با بتای 473/0 و 273/0 تأثیری مثبت بر روابط خانوادگی داشتهاند و بهطورکلی قادر به تبیین 30 درصد از واریانس متغیر روابط خانوادگی بودهاند.
خانواده شبکهای,زمان خانواده,تکنولوژیهای نوین ارتباطی,روابط خانوادگی
https://nms.atu.ac.ir/article_8889.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8889_29d6a6e192f629b3412a862aa5f8091f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
توئـیـپلـماسـی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر
66
108
FA
حسین
سلیمی
استاد گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
hoseinsalimi@yahoo.com
پیمان
وهاب پور
کاندیدای دکتری روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
pvahabpoor@gmail.com
10.22054/nms.2018.33305.515
توئیتر یکی از رسانههای شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم میکند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و بهویژه دیپلماتها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویتها، ارزشها و ایدههای آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود آورده و بیش از 92 درصد از کشورهای عضو سازمان ملل در این رسانه، حساب کاربری دارند و هویت خود و کشورشان را نمایندگی میکنند. در ایران نیز سیاستمداران و دیپلماتها از این قافله عقب نماندهاند و حضور فعالی دارند. این مقاله در تلاش است با استفاده از نظریه امنیت هستی شناختی به بررسی چگونگی بازنمایی هویت و هنجارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نماید. پرسش اصلی این است که سیاستمدار ایرانی خود را چگونه و با چه روایتی در شبکه اجتماعی توئیتر عرضه میکند؟ بر این اساس محورهای ذیل بهعنوان روایت ایرانی از سیاست خارجی ایران جمعبندی میشوند: 1. ایران؛ امنیت ساز منطقه 2. ایران؛ دولت توسعهگرای اقتصادی 3. ایران؛ پایبند به تعهدات بینالمللی و 4. ایران مستقل. مهمترین ناامن کننده روایت ایرانی از سیاست خارجی نیز ایالاتمتحده آمریکا به نمایندگی توئیتر دونالد ترامپ و نیز رژیم صهیونیستی شناساییشده که کنشگران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلاش میکنند در مقابل آن هویت امن و معتبر خویش را بازسازی کرده و قوام بخشند.
توئیپلماسی,توئیتر,روایت امن سیاست خارجی ایران,امنیت هستی شناختی
https://nms.atu.ac.ir/article_8881.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8881_73d687735a3cb837eaedfc100b718e7e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
غربیزدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوههای اندیشیدن، نظریهپردازی و فیلمسازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)*
111
148
FA
سیدعماد
حسینی
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران
emad.hoseini@gmail.com
شهاب
اسفندیاری
استادیار گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران
shb_esf@yahoo.com
مرضیه
پیراوی ونک
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران
mpiravivanak@gmail.com
سناء
شایان
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
shayan33376@gmail.com
10.22054/nms.2018.25182.308
در دهۀ پنجاه میلادی، فیلمهای متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآنپس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلمها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله میتوان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانهای»[4] و... اشاره کرد. نگارندگان معتقدند این رهیافتها در طی زمان، با توجه به تغییرات سیاسی، اقتصادی، ارتباطی بهخصوص بالا رفتن سواد رسانهای<sup><sup>[5]</sup></sup>، ایجاد و گسترش شبکههای توزیع رسانهای و... دیگر آن کارآمدی سابق را ندارند. در این مقاله کوشش شده با مرور و کنکاش در این رویکردها، آنها را نقد، و با بررسی وضع موجود در جریانهای مختلف مطالعات سینمایی، لزوم بازاندیشی در این رویکردها را تبیین کنیم. در این پژوهش نظری، که با روش مونتاژ و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، در پی آنیم که لزوم عبور از دوقطبی رایج غرب/دیگری[6] را که مبنای نظری جریانهای پیشین مقاومت در برابر غرب در طول تاریخ سینما است، یادآوری کنیم و نشان دهیم غربیزدایی مطالعات فیلم[7] بهعنوان روشی نوخاسته برای مقاومت در برابر سینمای غرب چگونه هدف خود را مرکززدایی[8] از غرب قرار داده است نه طرد غرب یا جابهجایی مرکزها. با غربیزدایی مطالعات فیلم درمییابیم سینمای غرب نیز سینمایی است در کنار سینماهای دیگر که هویت و ارزش دارد و در دنیای چندکانونی و چندفرهنگی حاضر میتواند حضوری زایا، پویا و عادلانه داشته باشد. نظریهپردازان معاصر فیلم قبل از نقد و تحلیل هر فیلم لازم است زمینۀ فرهنگی آن را بشناسند تا بتوانند به درک نزدیکی از هویت خاص آن نائل آیند. در این پژوهش سینمای عباس کیارستمی از منظر غربیزدایی بررسی شده است. کیارستمی با تکنیکهایی همچون کندی ریتم، نماهای طولانی، استفادۀ حداقلی از موسیقی و دیگر تکنیکها، توانسته است تفاوت فیلمهای خود را با فیلمهای غربی به رخ بکشد؛ همچنین با الهام شعر ایرانی (کهن و معاصر)، نمایشهای آیینی (همچون تعزیه)، و دیگر آثار فرهنگی ایرانی اسلامی، توانسته است به سینمایی دست یابد که هدفش، برخلاف سینمای رایج که سرگرمی است، وادار کردن مخاطب به اندیشیدن است.<br /> <br clear="all" />* این مقاله مستخرج از پایاننامه دکتری سید عماد حسینی با عنوان «رهیافت غیرغربی به مطالعات فیلم» در دانشگاه هنر اصفهان است.<br /> <br /> [1] Third Cinema<br /> <br /> <br /> [2] Diasporia cinema<br /> <br /> <br /> [3] Post colonialism cinema<br /> <br /> <br /> [4] Media imperialism theory<br /> <br /> <br /> [5] Media literacy<br /> <br /> <br /> [6] West/Other<br /> <br /> <br /> [7] De-Westernizing Film Studies<br /> <br /> <br /> [8] Decentralization
سینما,سواد رسانهای,غرب,غربیزدایی مطالعات فیلم,عباس کیارستمی
https://nms.atu.ac.ir/article_8882.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8882_f3983f3393c930d22ae4c6e6cd6e77e3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
رسانه های جدید اجتماعی و نقش آنها در بازنمایی کنشهای جمعی: تحلیل واقعبینانه انقلاب مصر
149
177
FA
علی اشرف
نظری
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
aashraf@ut.ac.ir
مجتبی
قلی پور
دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران
mojtaba.gp@gmail.com
10.22054/nms.2018.17177.127
یکی از ویژگیهای برجسته جنبش انقلابی مصر (2010-2011)، استفاده ابزاری معترضان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین بهویژه اینترنت و تلفن همراه است. رسانههای اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر و یوتیوب؛ قابلیت پیامدهی متنی و نیز کارکردهای روزنامهنگاری شهروندی از طریق تلفن همراه و اینترنت (در پیوند با رسانههای رسمی)؛ و سایر پتانسیلهای ارتباطی فناوری اطلاعاتی جدید، نقش قابل ملاحظهای در مراحل مختلف تحولات انقلابی مصر داشتهاند. اصطلاحاتی چون «انقلاب فیسبوکی»، «انقلاب توئیتری»، «انقلاب اینترنتی»، «انقلاب سایبری» و غیره، اگرچه شاید ماهیتی شعارگونه داشته و از دقت علمی به دور باشند، اما اهمیت ارتباطات جدید در فرایندهای انقلابی مصر و سایر کشورهای خاورمیانه را نشان میدهند.<br /> در این مقاله تلاش خواهد شد ارزیابی واقعبینانه و دقیقی از نقش ارتباطات مجازی ناشی از فناوریهای اطلاعاتی جدید در جنبش انقلابی مصر داشته باشیم. ارزیابی تأثیر فناوریهای اطلاعاتی جدید بر امکان کنشگرایی سایبر، آفرینش کنشهای آنلاین و تقویت تعامل کنش آنلاین و آفلاین، امکان شبکهسازی اجتماعی، آشکارگی سرکوب و در نتیجه کاهش توان سرکوبگری حکومت بر اثر مکانیزمهای افشاسازی ناشی از ارتباطات، بسیج، سازماندهی، بازنمایی و پخش اخبار و اطلاعات مرتبط با جنبش در فرایند انقلاب مصر عمدهترین مباحث این مقاله را تشکیل خواهند داد. در پایان نیز به بررسی این مسئله میپردازیم که جایگاه فناوریهای جدید ارتباطی در پیروزی انقلاب مصر چیست و اینکه آیا میتوان ارتباطات مجازی را بهمثابه متغیری مستقل در کامیابی جنبش انقلابی مصر بهحساب آورد؟ هدف اصل مقاله حاضر، درک نقش و جایگاه فناوریهای جدید ارتباطی از این منظر است که این ابزارها به خودی نه علت هستند و نه خود کارگزار، بلکه ابزاری است که تحت شرایط وجود علل و زمینههای خاص بهمثابه یک تسریع و تقویتکننده در خدمت اهداف کارگزاران خواهد بود. این همان نقش و جایگاه واقعی فناوری اطلاعاتی - ارتباطی جدید در انقلاب مصر است.
انقلاب مصر,فناوریهای اطلاعاتی- ارتباطی نوین,کنش جمعی,جنبشهای اجتماعی
https://nms.atu.ac.ir/article_8883.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8883_b5735827c02929b4bc2191e0528980b2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
بازتاب همهپرسی کردستان عراق در رسانهها؛ تحلیل محتوای سایتهای خبری بیبیسی،الجزیره، ایرنا و روداوو
178
220
FA
فاطمه
نوری راد
0000-0003-4649-7369
کاندیدای دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
fateme.noorirad@yahoo.com
زهرا
حکیمی
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی
zahrahakimii25@gmail.com
10.22054/nms.2018.28630.389
همهپرسی استقلال کردستان عراق علیرغم مخالفتهای گسترده با اصرار حزب بارزانی در تاریخ 3 مهر 1396 مصادف با 25 دسامبر 2017 برگزار شد و اخبار مرتبط با همهپرسی اقلیم کردستان عراق برای مدت زیادی به اخبار یک رسانههای منطقهای، فرامنطقهای و بینالمللی تبدیل شده بود. از اینرو در این پژوهش برآنیم تا با بررسی مطالب مرتبط با همهپرسی در روزهای نزدیک به برگزاری آن، بازتاب این خبر را در در چهار سایت خبری الجزیره، ایرنا، روداوو و بیبیسی بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر کدام از سایتهای خبری انگارهسازی خاص خود را از همهپرسی دارند، ایرنا بیشتر با ذکر اخبار بازتابی به مخالفت با همهپرسی پرداخته است. الجزیره با گزارشهای تحلیلی خود تلویحاً از همهپرسی حمایت کرده لکن خطرات آنرا گوشزد نموده، بیبیسی با بهکارگیری سیاست دوسویه خود را حامی ملت کرد نشان داده و انتقادات را در اخبار بازتابی بیان کرده است و روداوو به عنوان سایت کرد زبان از همهپرسی حمایت کرده و چارچوب معنایی مثبت از آن ساخته است.
کردستان عراق,تحلیل محتوا,انگارهسازی,چارچوب معنایی,پوشش خبری
https://nms.atu.ac.ir/article_8884.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8884_efbf192a0eb3d874181363aae6424457.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
بازیهای رایانهای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا
221
253
FA
فرید
عزیزی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی
mrfaridazizii@gmail.com
محمد
اتابک
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
ata.mohammad06@gmail.com
حسینعلی
افخمی
دانشیار گروه روابط عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
afkhami48@hotmail.com
10.22054/nms.2018.30380.433
امروزه، بازیهای رایانهای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعتهای انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت بهصورت گستردهای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده میشود. بازیهای رایانهای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاههای بستهبندیشدهای را در قالب کلیشهها ارائه میدهند. پژوهش حاضر با مطالعه بر روی مجموعه بازی رایانهای السا در پی واسازی کلیشههای جنسیتی زنانه است. این مطالعه ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در این مجموعه بازی، نشان میدهد چه دلالتها و مضامین پنهانی در پس برساخت نمونه آرمانی زنانه نهفته است. بهطورکلی این پژوهش برای رمزگشایی از مضامین و کلیشههای جنسیتی پنهان شده در این مجموعه بازی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده میکند. یافتهها نشان داد حضور شخصیت زن در اغلب صحنهها تروماتیک و مسئلهدار است؛ از جمله مقولههای کلیشهای برسازنده این هویت تروماتیک عبارتاند از: قرار گرفتن در نقشهای تعیینشده، بدن تربیتپذیر، نمایش توأم با رضایت و حضور پنهان سوژه حامی. کلیشههای جنسیتی نهفته در پس این بازی، زنان را متعلق به خانه و محیط آن میداند و از طریق طبیعی سازی نقشهای جنسیتی در پی تشدید روابط موجود است.
بازنمایی,زنان,کلیشههای جنسیتی,نشانه شناسی,بازی رایانه ای
https://nms.atu.ac.ir/article_8885.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8885_4c7cd017179b4b74451113a0d07152b7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
بررسی نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلت های منفی فرهنگی؛ مطالعه موردی شهر کاشان
254
288
FA
سیدکمال الدین
موسوی
استادیار جامعهشناسی دانشگاه کاشان
okna8062@yahoo.com
سمانه سادات
جوادی
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان
javadi2020@yahoo.com
10.22054/nms.2018.22449.234
در این پژوهش "نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی" در شهر کاشان مورد بررسی قرارگرفته است و در این راستا، نظریات متعددی از دنیس مک کوایل، جان تامپسون، مانوئل کاستلز، و نیز برخی صاحبنظران ایرانی مورد استناد قرارگرفتهاند. جامعه آماری پژوهش را مراجعهکنندگان به کافینتهای فعال در شهر کاشان تشکیل میدهند که از آن میان تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران محاسبه و چون نسبت حجم نمونه به جامعه آماری بزرگتر از 05/0 بود تعداد حجم نمونه طبق فرمول اصلاح و نهایتاً حجم نمونه تحقیق 319 نفر تعیین گردید. اطلاعات و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه در فروردین 1396 گردآوری و در این مسیر از روش نمونهگیری بهصورت دومرحلهای تصادفی و سهمیهای متناسب بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده از آزمون تی تک نمونهای نشان داد میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی در جامعه مورد بررسی در یک سطح تقریباً متوسط قرار داشته و شدید نیست. جالب اینکه آزمون همبستگی پیرسون حاکی از رابطه معکوس ولی ضعیف میان استفاده از اینترنت و بروز برخی عادات و خصلتهای منفی بوده است. بدین معنا که استفاده از اینترنت اثر کاهشی بر روی بعضی عادات و خصلتهای منفی کاربران دارد، البته در مقام مقایسه، "میزان استفاده" افراد از اینترنت نقش مؤثرتری از "سابقه استفاده" آنها در کاهش عادات و خصلتهای منفی داشته است. همچنین، بر اساس آزمون تحلیل واریانس یکطرفه روشن گردید که نوع استفاده و محیط استفاده از اینترنت نیز با میزان بروز عادات و خصلتهای منفی رابطه معنادار نشان میدهد. بدین معنا که، شدت بروز عادات و خصلتهای منفی در کاربرانی که استفادههای مختلفی از اینترنت داشته و یا از محیطهای اینترنتی گوناگون استفاده میکنند یکسان نیست.
استفاده از اینترنت,فرهنگ,عادات و خصلت های منفی,محیط اینترنتی
https://nms.atu.ac.ir/article_8886.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8886_098b4c8422b05963209a9cf211ad8654.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
نقش سواد رسانه ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه ای دانش آموزان
290
316
FA
جعفر
بهادری خسروشاهی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
jafar.b2010@yahoo.com
عیسی
برقی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
zakeri.ba65@gmail.com
10.22054/nms.2018.20409.187
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد.
مصرف رسانه ای,سواد رسانه ای,هویت اجتماعی,دانش آموزان
https://nms.atu.ac.ir/article_8887.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8887_9c1023d0088c0fde391c05dc9c4fd66f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات رسانههای نوین
2538-2209
2476-6550
4
14
2018
07
23
کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی؛ فرا تحلیل مقالات بینالمللی
317
365
FA
محمدکریم
بیات
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
mkbayat@gmail.com
علیرضا
اسفندیاری مقدم
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
ali.isfandyari@gmail.com
حامد
علیپوری حافظی
h_alipour2956@yahoo.com
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
h_alipour2956@yahoo.com
10.22054/nms.2018.15269.103
هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانههای اجتماعی و کاربرد آنها در کتابخانههای دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهشهای خود به آن پرداختهاند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشترین کاربرد رسانههای اجتماعی را در کتابخانهها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانهها چه کاربردهایی در کتابخانههای دانشگاهی داشتهاند. روش این پژوهش ازنظر هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها در زمرۀ پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) با رویکرد اسنادی است که با تحلیل پژوهشهای پیشین به بررسی کاربرد انواع رسانهها در کتابخانه پرداخته میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل پژوهشهایی است که به کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. بررسی پژوهشها نشان داد کاربردهای گوناگونی رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بسیار متنوع است و بیشتر کاربردهایی که میتوان از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی انتظار داشت، در مقالات بررسیشده به آنها اشارهشده است. رسانههای اجتماعی گوناگون در فعالیتهای روزمره کتابخانههای دانشگاهی نقش داشتهاند. مروری جامع بر کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی وضعیت کنونی این پدیده را در کتابخانههای دانشگاهی به تصویر میکشد.
رسانههای اجتماعی,کتابخانههای دانشگاهی,تحلیل محتوا,کاربرد
https://nms.atu.ac.ir/article_8888.html
https://nms.atu.ac.ir/article_8888_d2785bb7080a84bcd2b78d4343f80e3e.pdf