TY - JOUR ID - 10734 TI - کاربرد منطق دو ارزشی در تحلیل کارکرد رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای هدفمند JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - کوثری, مسعود AU - حسینی, سیدبشیر AU - طاهری, آرین AU - علیدادی, مسعود AD - دانشیار، گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. AD - مدیر گروه علوم نوین رسانه و هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 19 SP - 85 EP - 116 KW - منطق دو ارزشی KW - بازی‌های رایانه‌ای هدفمند KW - تحلیل متن KW - لایه‌های سه‌گانه متن بازی‌های رایانه‌ای DO - 10.22054/nms.2020.34055.538 N2 -   ارتباط منطق با بازی‌های رایانه‌ای را در دو سطح می‌توان بررسی کرد: 1. کاربرد منطق در طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای 2. کاربرد منطق در استفاده و خوانش از متن بازی‌های رایانه‌ای. در این مقاله، با توجّه به اتّخاذ رویکرد تحلیلی رسانه‌ای، تمرکز ما بر سطح دوم ارتباط منطق با بازی‌هاست که به تحلیل رسانه‌ای و ارتباطی بازی معطوف می‌شود. ارزش‌های منطقی، اغلب در پس جاذبه‌های دیداری، شنیداری، روایی و رویه‌ای بازی‌ها پنهان هستند، امّا اهمیت بنیادینی در اینکه کاربر بازی چگونه جهان بازی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند دارند. منطق دو ارزشی، در بازی‌های رایانه‌ای اغلب به‌صورت تقابل‌های دوگانه ساختاری در لایه‌های سه‌گانه متن نمود می‌یابد. بر همین اساس، برای تحلیل این دوگانه‌های متقابل از مبانی نظری نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی ساختارگرا بهره برده‌ایم. ما ضمن استفاده از رهیافت مطالعه موردی تجمعی، از مبانی روش‌شناختی نشانه‌شناسی لایه‌ای برای تفکیک لایه‌های متنی در بازی‌های رایانه‌ای استفاده کرده‌ایم. در این مطالعه، با هدف دستیابی به فهمی عمیق‌تر از کاربرد منطق‌های دو ارزشی برای تحقق کارکردهای رسانه‌ای در بازی‌های رایانه‌ای – و به‌طور خاص، بازی‌های رایانه‌ای هدفمند – انواع مختلف کاربرد نظام‌های منطقی دو ارزشی از طریق تحلیل تقابل‌های دوگانه موجود در سه لایه متنی نشانه‌ای، روایی و رویه‌ای در چهار بازی رایانه‌ای هدفمند (بازی عفو، بازی مک‌دونالد، آشتی ساز و درگیری‌های جهان: فلسطین) دسته‌بندی‌شده است. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_10734.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_10734_4c33454b5f393cbb5d25b23082e07591.pdf ER -