TY - JOUR ID - 12385 TI - بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - ذکایی, محمد سعید AU - کرمی, محمد تقی AU - فرزادمنش, شیما AD - استاد گروه جامعه شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی - تهران- ایران. AD - دانشیار گروه مطالعات زنان. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران ایران AD - گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 23 SP - 1 EP - 52 KW - فضای مجازی KW - زندگی روزمره KW - میکروسلبریتی KW - عاملیت و انقیاد زنانه KW - سایبرفمینیسم KW - اینستاگرام DO - 10.22054/nms.2021.51251.944 N2 - فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاس‌دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آن‌ها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پست‍های اینستاگرامرهای زن خانه دار می‌باشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پست‍ها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توأم با قدرتمندی / بازنمایی هویت‌های زنانه-مردانه و پارادوکس‌های هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان می‍دهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویت‍بخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقش های جنسیتی در قالب کلیشه های سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنش‌های آگاهانه ای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام می‌دهند و در این مسیر، هم‍زمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی می‍شود. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_12385.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_12385_f6b233261a54a2e997ce46b668335c51.pdf ER -