TY - JOUR ID - 13046 TI - جستجوی ایران در توییتر: فناوری‌های نوین و صدای دیاسپورای ایرانی JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - مجدی زاده, زهرا AU - مولایی, حمیده AD - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استادیار گروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 24 SP - 134 EP - 99 KW - دیاسپورا KW - ایران KW - فضای مجازی KW - توییتر KW - ارتباطات چند مرحله ای KW - افکارعمومی DO - 10.22054/nms.2021.44857.786 N2 - این مقاله سعی دارد با مطالعه دیاسپورا یا جامعه دور از وطن ایرانی، دغدغه‌های این گروه در رابطه با وطن خود و نیز سهم و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری محتوای مرتبط با ایران در توئیتر را مورد تحلیل قرار دهد. اگرچه شکل‌گیری دیاسپورای ایرانی به پیش از ظهور فناوری‌ها و رسانه‌های نوین بازمی‌گردد؛ بااین‌وجود فضای مجازی و به‌ویژه اینترنت نقش مهمی در افزایش تعاملات، همکاری و اتحاد میان دیاسپورای ایرانی در سراسر جهان داشته که به‌تبع آن قدرت و تأثیرگذاری آن‌ها را افزایش داده است. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحلیل متن در توئیتر انجام‌شده و به‌منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج تحلیل بیانگر آن است که دیاسپورای ایرانی در توئیتر سهم عمده‌ای از مطالب مرتبط با ایران را به خود اختصاص داده و یکی از بازیگران کلیدی در این زمینه است. بااین‌وجود، نتایج حاکی از آن است که در این شبکه آنلاین، جریان ارتباطات چندمرحله‌ای بوده و هاب‌های اصلی این شبکه تعداد اندکی از سازمان‌های شکل‌گرفته توسط دیاسپورای ایرانی در جوامع میزبان هستند. همچنین تحلیل 270 توئیت منتخب از دیاسپورای ایرانی نشان می‌دهد که موضوع اصلی توئیت‌ها در سه مقوله کلی انتقاد از شرایط ایران، بازتاب و تشویق اعتراضات و خبررسانی قرار می‌گیرد. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_13046.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_13046_8fea3885c6ae37acc63fefa743a52603.pdf ER -