TY - JOUR ID - 14135 TI - شبکه‌های اجتماعی و گونه‌های کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - محمدی, جمال AU - رضی پور, پرنیا AD - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. AD - دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 29 SP - 108 EP - 75 KW - اینستاگرام KW - تحلیل محتوا KW - کاربر KW - صفحه اجتماعی KW - کارکرد جمعی DO - 10.22054/nms.2022.66356.1357 N2 - شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب می‌شود که کاربران بسیاری آن را دنبال می‌کنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان‌دهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات می‌پردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعه‌شناختی شبکه اجتماعی اینستاگرام، ضمن نقادی پژوهش‌های پیشین، درصدد تحلیل محتوای صفحات کاربران ایرانی و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس نوع کارکرد جمعی بر آمده است. نتایج نشان می‌دهد که این صفحات انبوه را می‌توان ذیل شش کارکرد جمعی دسته‌بندی کرد: خبری، آموزشی، بازاریابی، خدماتی، بلاگرها، و پیج‌های زرد. بدین-ترتیب، حوزه فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام فراتر از ارتباط ساده اجتماعی است چراکه شبکه‌های اجتماعی جدید نظیر اینستاگرام با قابلیتی‌های متفاوتی که دارند بسیاری از حوزه‌های فردی و اجتماعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای متفاوت افراد در زمینه کسب‌وکار اقتصادی، دریافت اطلاعات‌، سرگرمی، آموزش‌، ارائه خدمات و غیره باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین موجب تقویت فرهنگ مشارکتی می‌گردد. چراکه کاربران و کنشگران در این شبکه در ایجاد و گردش محتوا جدید به طور فعالانه مشارکت می‌کنند. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14135.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14135_ef5cfc79466fd47dc60c92fefabed0ae.pdf ER -