TY - JOUR ID - 14141 TI - رسانه‌های نوین در اطلاع یابی پژوهش ‏های علوم اسلامی: مورد پژوهی در حوزه ‏های علمیه JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - افتخار, زهره AU - ضیایی, ثریا AU - شریف مقدم, هادی AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 29 SP - 394 EP - 365 KW - رسانه های نوین KW - مدل الیس KW - اطلاع‌یابی KW - حوزه‌ علمیه KW - استان فارس KW - استان بوشهر DO - 10.22054/nms.2022.42270.738 N2 - این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزه‌های علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر می‌پردازد. روش تحقیق به‌کاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند مرحله ای، و گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش‏‏‏های آمار استنباطی و آزمون‌های نا پارامتریک (آزمون فریدمن و ویل کاکسون) تجزیه و تحلیل گردید. بررسی منابع اطلاعاتی (13/3)، مرور سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با موضوع (92/3)، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی (48/3)، مطالعه چکیده یا خلاصه مقاله یا کتاب (48/2)، به ترتیب جهت تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی، جستجو، رویارویی با منابع اطلاعاتی، توسط طلاب در اولویت اول قرار می‌گیرند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که طلاب حوزه‌های علمیه استان فارس و استان بوشهر با توجه به نقش رسانه های نوین از مدل استاندارد رفتار اطلاع‏یابی تبعیت نکرده و میزان پیروی پاسخگویان از مراحل رفتار اطلاع‌یابی مناسب کم است. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14141.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14141_ba397b867f604198b6e345a53bd95b0b.pdf ER -