TY - JOUR ID - 14192 TI - نمایش جنسیت در بین کاربران اینستاگرام: رویکرد اجرای جنسیت (مطالعه موردی پیج‌های ماشین باز) JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - گلابی, فاطمه AU - عباس زاده, محمد AU - آقایاری هیر, توکل AU - مسگر زاده, سجاد AD - دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استاد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 30 SP - 153 EP - 127 KW - اجرای جنسیت KW - تقاطع جنس و اقتصاد KW - سرمایه‌داری جنسی KW - بدنِ جنسی DO - 10.22054/nms.2022.65746.1343 N2 - در این پژوهش کیفی با مطالعه صفحات ماشین باز در اینستاگرام براساس رویکرد اجرای هویت باتلر، نه تنها روش اجرای هویت جنسیتی زن یا سوژه زن مشخص شد بلکه تلاش شد تا گفتمان شکل دهنده چنین اجرای نیز مورد بررسی و استدلال قرار گیرد. یافته‌ها بر اساس معانی ذهنی مشارکت‌کنندگان نشان داد که زنان با رفتارهای بدنِ جنسی خود به وجودِ خود عینیت می‎دهند. آنان بدن خود را به صورت کالا درک می‌کنند که می‌توانند در قالب این کالا خود را توسعه دهند و هویت زنانه خود را شکل دهند. بنابراین اجراهای جنسیتی اغلب در قالب نمایش بدن و اجراهای جنسی رخ می‌دهد. چنین درکی از جنسیت زن و اجراهای مبتنی بر آن محور اصلی گفتمان سرمایه‌داری جنسی است. گفتمان جدید اقتصادی که مبتنی بر تقاطع جنس و اقتصاد است. تقاطعی یا محور مختصاتی که در آن محور اقتصاد و بدنِ جنسی به یکدیگر می‌رسند و با هم آمیخته می‌شوند. حلقه ارتباط در این تقاطع بدنِ جنسی زن است. از همین رو ویژگی‌های جنسی زن تبدیل به مهم‌ترین ویژگی‌ جنسیتی او می‌شود. یعنی جنسیت بیشتر شامل جنس و بازتولید آن می‌شود. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14192.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14192_cbd1fb404cea31f5bfe0265b17c9f570.pdf ER -