TY - JOUR ID - 14217 TI - مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در بین دانشجویان دختر و پسر JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - قاسمی پور, یداله AU - سعیدی, فریبا AD - استادیار، گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران AD - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه ملایر، همدان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 30 SP - 206 EP - 181 KW - خودشناسی KW - سبک های دلبستگی KW - شبکه ها اجتماعی مجازی DO - 10.22054/nms.2022.34705.554 N2 - هدف این پژوهش مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر است. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی 1396 و نمونه آن شامل 207 نفر (دختر = 111، پسر= 96) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مقیاس های دلبستگی هازن و شیور (1987)، خودشناسی قربانی و واتسون (2008) و میزان ساعاتی که آزمودنی در شبانه روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، ایمو، لاین، فیس بوک می کند، استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محل زندگی به صورت متغیر هم پراش کنترل شد. نتایج نشان داد بین دختران و پسران در متغیر خودشناسی، سبک دلبستگی اجتنابی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 > P). خودشناسی در دختران بالاتر از پسران بود و میزان استفاده از شبکه ها در پسران بیشتر و سبک دلبستگی اجتنابی در پسران بیشتر از دختران بود. بنابراین، آموزش های روانشناختی در ارتباط با خودشناسی و دلبستگی در روابط پسران می تواند در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی آن مفید واقع شود. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14217.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14217_db587654589d719aa2cc38e10f31b76f.pdf ER -