TY - JOUR ID - 14541 TI - مقایسه‌ی ویژگی‌های روانشناختی دانش‎آموزان دبیرستانی درگیر در فضای مجازی و دانش‎آموزان معمولی JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - شیوندی, کامران AU - حسنوند, فضل الله AU - عبدالهی مقدم, مریم AU - کوشکی, محمود AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران، ایران. AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دکترای روانشناسی تربیتی، مشاور و مدیر مرکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش شهرستان خرم‎آباد،. لرستان، ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 30 SP - 180 EP - 155 KW - عشق به یادگیری KW - عزّت‌نفس KW - شادمانی KW - انگیزش‌پیشرفت KW - جهت‌گیری‌زندگی و مهارت‎ خودتنظیمی DO - 10.22054/nms.2022.51960.968 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه‎ی ویژگی‎های روانشناختی دانش‎آموزان درگیر در فضای مجازی و دانش‎آموزان معمولی در دانش‎آموزان دوره‌ی متوسطه اول و دوم در شهرستان پلدختر انجام شده است. این پژوهش مبتنی بر روش علی- مقایسه‎ای بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی دانش‎آموزان مدارس دوره متوسطه‌ی شهرستان پلدختر در سال 97-96 برابر با 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه عشق به یادگیری مک‌فارلن (2003)، شادکامی آکسفورد (1989)، عزّت‌نفس روزنبرگ، جهت‌گیری زندگی شییر و کارور (1994)، انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و مهارت‌های خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های بدست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 تحلیل شدند. تحلیل داده‌ها نشان داد که دانش‎آموزان درگیر در فضای مجازی به طور معناداری، عشق به یادگیری، شادکامی و انگیزش پیشرفت تحصیلی کمتر، عملکرد تحصیلی ضعیف‌تر، عزّت‎نفس پایین‌تر و جهت‌گیری زندگی بدبینانه‌تر نشان دادند و تنها در استفاده از مهارت‌های خودتنظیمی با دانش‎آموزان معمولی تفاوت معنادار نداشتند. یافته‌های بدست‌آمده از این پژوهش حاکی از این است که غرق شدن دانش‎آموزان در فضای مجازی از جنبه‌های گوناگون می‌تواند زمینه‌ی آسیب رساندن به نوجوانان، به عنوان فراگیران دانش، را موجب گردد؛ که این آسیب در وهله‌ی نخست می‌تواند جنبه عاطفی داشته و عشق به یادگیری، شادمانی، عزت‌نفس و خوش‌بینی در نوجوانان را به عنوان سازه‌های اساسی رشد مورد هجوم قرار دهد و در وهله‌یی بعد، افت تحصیلی و عملکرد تحصیلی نامناسب را به دنبال داشته باشد. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14541.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14541_640921ed0ed2f1632027448b0040d4bd.pdf ER -