TY - JOUR ID - 14655 TI - بررسی و تحلیل بازی‌های دیجیتال ایرانی و خارجی؛ ایده‌پردازی جهت طراحی، بومی‌سازی و ارتقای کیفیت بازی‌های ایرانی JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - شریفی‌فرد, سیدعلی AU - احمدپناه, محمد AU - قطبی, سیدعلی AU - قبله وردی, هانیه AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - استاد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 34 SP - 317 EP - 279 KW - صنعت سرگرمی KW - بازی‌های دیجیتال KW - بازی‌های مبتنی بر رایانه KW - طراحی KW - بومی‌سازی KW - مرور سیستماتیک DO - 10.22054/nms.2022.65004.1319 N2 - یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازی‌های دیجیتال یا بازی‌های مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازی‌های مبتنی بر رایانه، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیش‍رو، اطلاعات معتبر در زمینه‍ی سبک‍ها و بازی‌های پرطرفدار، میزان درآمدهای حاصل از سخت‌افزار و نرم‌افزار این صنعت در ایران و جهان و نقاط ضعف و قوت بازی‌های ایرانی، با روش مرور سیستماتیک، مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که متخصصین حوزه‍ی بازی‌های رایانه‍ای، ازلحاظ منطقی و تجربی، می‍توانند با تحلیل مهندسی، زیبایی‍شناختی و روان‍شناختی بازی‌های پرطرفدار و ارائه‍ ی ایده‍‍های نوآورانه شامل داستان‍های جدید و جذاب، رعایت جذابیت‍های دیداری-شنیداری، کاربرد مؤلفه‌های روان‍شناختی مثبت و مؤثر در شروع، ادامه و اتمام بازی و چگونگی پیوستگی مراحل و پاداش‍های مؤثر و به هنگام در طول بازی و نیز موسیقی خوب و متناسب، بازی‌های با کیفیت بالا و جذاب با استفاده از ظرفیت‍های داخلی و رعایت جنبه‍ های فرهنگ ایرانی طراحی کنند؛ بنابراین، مشخص شد که بازی‌سازی یک کار تیمی و تخصصی دقیق و چندجانبه است. هم‌چنین، در پایان، به تأثیر پاندمی کووید-19 بر بازی‌ها و تعامل صنعت رمزارزها و صنعت گیم اشاره شد که از این رهگذر تیم‌های بازی‌سازی آینده می‌توانند به شرایط خاص (مانند کووید-19) و صنعت رمزارزها در حوزه بازی‌سازی توجه داشته باشند. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_14655.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_14655_8673626d7490d8b416841f88420fb04a.pdf ER -