TY - JOUR ID - 7035 TI - تحلیل کنش‌های ارتباطی و مدیریت تأثیر در گروه‌های تلگرام JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - اجاق, سیده زهرا AU - میرزایی موسوی, سید رسول AD - استادیار، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه پیام نور تهران غرب Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 5 SP - 75 EP - 100 KW - تلگرام KW - کنش ارتباطی KW - عملکرد چهره KW - مدیریت تأثیر KW - تحلیل سبک زبانی DO - 10.22054/cs.2016.7035 N2 - پژوهش حاضر به‌منظور مطالعه کنش‌های ارتباطی اعضاء در گروه‌های مجازی تلگرام ازنظر نحوه مدیریت تأثیر با استفاده از عملکرد چهره خود انجام‌شده است. برای این منظور از ترکیب نظری کنش ارتباطی هابرماس و مدیریت تأثیر یا کنش نمایشی گافمن استفاده شده است. با توجه به ویژگی نوشتاری خاص پیام‌ها در تلگرام، رویکرد روش مورد استفاده تحلیل سبک زبانی است. در این تحقیق حدود 10 هزار کاربر از 20 گروه تلگرام تحت عنوان هنر، علم و ورزش ارزیابی می‌شوند. نتایج این مطالعه حاکی از حضور بارز کنش معطوف به هدف در این گروه‌ها است. شبکه اجتماعی تلگرام باوجود اینکه فرصتی برای حضور و تشکیل گروه فراهم ساخته ولی رابطه پیروی بر رابطه گفتگویی و تعاملی در این گروه‌ها غلبه دارد. بازنمایی خود کاربران در گروه‌های تلگرامی اغلب از راه تأیید و پذیرش پیام‌ها و در فقدان نقد و مخالفت انجام می‌شود. همچنین نتایج نشان می‌دهند که هنجار حمایتگری در این گروه‌ها با مفهوم جدیدی بروز کرده است که افراد برای عملکرد چهره مثبت، گسترش ارتباطات مثبت و مدیریت تأثیر هدفمند از آن استفاده می‌کنند. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_7035.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_7035_2297cc5d0312e43670f3d008151908ae.pdf ER -