TY - JOUR ID - 7270 TI - نقش ویژگی های شخصیتی در تمایزگذاری کاربران و غیرکاربران شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه: فیس بوک وکلوب) JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - محمدپور, محمد AU - هاشمی نصرت آباد, تورج AU - کلانتری, سالار AD - کارشناس ارشد روانشناس بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز AD - استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز AD - دانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 7 SP - 61 EP - 83 KW - برون گرایی KW - وظیفه شناسی KW - گشودگی به تجربه KW - شبکه های اجتماعی مجازی DO - 10.22054/cs.2017.14481.94 N2 - هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش ویژگی های شخصیتی در تمایزگذاری کاربران شبکه ها‌ی اجتماعی مجازی و غیر کاربران بود. طرح تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 194 نفر دانشجوی کاربر و 76 نفر دانشجوی غیر کاربر در شبکه ها‌ی اجتماعی مجازی (فیس بوک و کلوب)(جمعاً 270 نفر) بود که با استفاده از روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای از میان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامه جمعیت شناختی و برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل ممیز استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که عامل های شخصیتی برون-گرایی، وظیفه شناسی و گشودگی به تجربه به ترتیب اولویت در تمایزگذاری کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی از غیر کاربران نقش معنی دار دارند (001/0P˂). افراد برون گرا اجتماعی بوده و تمایل بیشتری به برقراری روابط صمیمی با دیگران دارند. از طرفی افراد با سطوح بالای گشودگی به تجربه در مورد دنیای درونی و بیرونی کنجکاو هستند و زندگی آن ها سرشار از تجربه است؛ لذا استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی راهکار جدیدی برای ایجاد ارتباط با دیگران به شمار می رود. بر این اساس محیط بدون ساختار این شبکه ها موجب می شود که افراد با ویژگی وظیفه شناسی پایین به دلیل عدم کنترل تکانه ها از آن ها بیشتر استفاده کنند. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_7270.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_7270_3ad81d992d26a1d92149ecc938e94085.pdf ER -