TY - JOUR ID - 9133 TI - تطبیق موردی 9 بازی رایانه‌ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی‌های رایانه‌ای آموزشی JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - نصراصفهانی, زهرا AU - علی آبادی, خدیجه AU - زارعی زوارکی, اسماعیل AD - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 15 SP - 287 EP - 321 KW - بازی‌های رایانه ای KW - بازی‌های رایانه ای آموزشی KW - اصول طراحی بازی‌های رایانه ای KW - استانداردهای طراحی بازی های رایانه ای DO - 10.22054/nms.2018.26648.344 N2 - پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. سؤالات اساس این پژوهش عبارت‌اند از: 1. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازی‌های رایانه‌ای جدی ساخته‌ شده‌اند؟ 2. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارند؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری این پژوهش تمام بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده می‌باشد. جهت انتخاب نمونه از نمونه‌گیری در دسترس استفاده‌شده است و به‌این‌ترتیب 9 بازی رایانه‌ای آموزشی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل یک چک‌لیست محقق ساخته می‌باشد. برای محاسبه ضریب پایایی در این پژوهش از روش ضریب پایایی مرکب استفاده شد و توافق 94/0 به دست آمد. این چک‌لیست دربرگیرنده مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که همه بازی‌های مورد بررسی از نظر دارا بودن اصول و همچنین استانداردها در وضعیت نسبتاً مطلوب (متوسط) قرار دارند. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_9133.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_9133_cc022a09aaf2e2b10c7ecc240bb89dca.pdf ER -