TY - JOUR ID - 9161 TI - سایبر دیپلماسی دولت آمریکا؛ تأثیر صفحه فیس‌بوک وزارت امور خارجه آمریکا بر نگرش کاربران ایرانی نسبت به جامعه ایران JO - مطالعات رسانه‌های نوین JA - NMS LA - fa SN - 2538-2209 AU - حاج زرگرباشی, سید روح الله AU - موحدیان, احسان AD - دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 15 SP - 73 EP - 112 KW - دیپلماسی ‌عمومی KW - سایبر دیپلماسی KW - ایالات متحده آمریکا KW - اینترنت KW - فیس بوک KW - نگرش کاربران DO - 10.22054/nms.2018.34886.569 N2 - موضوع مقاله حاضر مطالعه سایبر دیپلماسی دولت آمریکا و تأثیر آن بر دیدگاه کاربران ایرانی فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه این کشور است. با عنایت به جایگاه مهم ایران در سیاست خارجی آمریکا، وزارت امور خارجه ایالات‌متحده، صفحه فیس‌بوک فارسی را به‌منظور تأثیرگذاری بر کاربران ایرانی راه اندازی کرده است. مسئله اساسی مقاله، شناسایی میزان تأثیرگذاری استفاده از فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا به‌عنوان یک ابزار سایبر دیپلماسی دولت این کشور بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی نسبت به جامعه ایران است. برای پاسخ به پرسش مقاله، از روش تحلیل محتوای کیفی سایت‌های رادیو فردا، صدای آمریکا و فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا برای استخراج گزاره‌های پرسشنامه، و سپس انجام پیمایش استفاده‌شده است. بر اساس فرضیه اصلی مقاله، کاربرانی که از فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده می‌کنند، در مقایسه با کاربرانی که از آن استفاده نمی‌کنند؛ بیشتر تحت تأثیر محتوا و پیام‌های سایبر دیپلماسی این کشور بوده و این امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران در بین آن‌ها می‌شود. بر همین اساس، میزان استفاده از صفحه فیس‌بوک فارسی بر نوع نگرش کاربران نسبت به جامعه ایران به مقدار 12 درصد تأثیر دارد که این تأثیر ازلحاظ آماری معنی‌دار است. همچنین هرچقدر مطالب صفحه فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا مورد تأیید کاربران باشد به میزان 30 درصد تغییر در نگرش (منفی) آن‌ها نسبت به جامعه ایران قابل برآورد است. UR - https://nms.atu.ac.ir/article_9161.html L1 - https://nms.atu.ac.ir/article_9161_129c821cb18c5c61d9e653b0e6a7c57a.pdf ER -