دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723The People, Mainstream Media and New Media Consuming
Survey of Media Consumption, Trust, Satisfaction and Participation of Tehran Citizensمردم، رسانههای جریان اصلی و مصرف رسانههای نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی133888010.22054/cs.2018.24151.274FAسوسنباستانیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهراهادیخانیکیاستاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیسعیدارکانزاده یزدیدکترای فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعیJournal Article20170809The Research Evaluates new media impacts on Iranian mainstream media. It seems that new media in Iran these days deeply effect on mainstream media and even in some cases makes them to lose their functions. This research tries to evaluate new media impacts on Iranian mainstream media’s internal mechanisms and also relations between them with the people and with politic and economic powers. New media impacts on mainstream media and their relations with people were evaluated by qualitative survey methodology. Eventually researcher concluded that new media by themselves did not reduce the mainstream media consumption but the tough controls and lack of professionalism in mainstream media were the critical cause of consumption, trustfulness and influence decline so new media rise only has amplified these consequences. In fact, this study found that people have immigrated to new media because of weak mainstream media but they could not entirely alternate with mainstream media.بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که استفاده رسانههای جریان اصلی روزنامه، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری در میان افرادی با ویژگیهای شخصی متفاوت چندان تفاوتی با هم ندارد اما افرادی با تحصیلات بالاتر یا سن پایینتر بهطور معنیداری متفاوت از دیگران رسانههای نوین را مصرف میکنند. همچنین پیمایش مشخص میکند که مصرف رسانههای نوین در میزان زمان مصرف رسانههای جریان اصلی اثرگذار بوده اما در میزان رضایت یا اعتماد یا اثرگذاری آنها چندان نقشی نداشته است.https://nms.atu.ac.ir/article_8880_9b85771e4e8b45b3f7a2adea339c5853.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723Internet, Networked Family and Family Time:
Howe new communication technologies Influence family relations?اینترنت، خانواده شبکه ای و زمان خانواده؛ تأثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر روابط خانوادگی3365888910.22054/nms.2018.29865.424FAمحمد تقیعباسی شوازیبخش جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0001-9806-5934پروینعباسی آتشگاهدانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه شیرازJournal Article20180310Along with different and deep problems that the contemporary family has challenged in Iran, Internet penetration and use of modern communication technologies in the family have made these problems and challenges more complex and obscure. The challenges which are to some extent rooted in the transformation of family relations in Iran. This research was conducted to study the relationship between the use of modern communication technologies and family relations.The study population was Shiraz high school students from all 10 city regions. Using classified random sampling method, 400 students were selected and responded to the questionnaire. The theoretical framework of this study is a combination of the "networked family" and the "family boundaries" theories. One of the innovations in this research is the use of two mediating variables called family time and family network, which has been inspired by the theoretical framework. Generally, the results of this research indicate that there is no direct relationship between the type and extent of the use of new technologies of communication with family relations, but this relationship is realized through the path of mediating variables, namely, the time of family and family network. Finally, Family time and family network variables have a positive effect on family relationships, with a beta of 0.473 and 0.273, and in general they are able to explain 30% of the family relationship variable.بهموازات مسائل عمیق و متعددی که نهاد خانوادهرا در ایران با چالش مواجه کرده است، نفوذ اینترنت و تکنولوژیهای نوین ارتباطی در این نهاد این مسائل و چالشها را پیچیدهتر و مبهمتر کرده است؛ چالشهایی که تا حدی ریشه در دگرگونی روابط خانوادگی در ایران دارد. این تحقیق پیمایشی با هدف مطالعه رابطه استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی بر روابط خانوادگی انجامشده است. جامعه آماری این مطالعه، دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز از تمامی مناطق دهگانه بودهاند که با تکنیک نمونهگیری طبقهای متناسب، تعداد 400 نفر از آنان بهعنوان افراد نمونه انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادهاند. چارچوب نظری این مطالعه ترکیبی ازنظریههای "خانواده شبکهای" و "مرزهای خانواده" بوده است. یکی از نوآوریهای این تحقیق استفاده از دو متغیر میانجی به نامهای زمان خانواده و خانواده شبکهای میباشد که از چارچوب نظریِ تحقیق گرفتهشده است. در نهایت نتایج این تحقیق حاکی از این است که هیچگونه ارتباط مستقیم و معناداری بین نوع و میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با روابط خانوادگی وجود ندارد، بلکه این ارتباط از مسیر متغیرهای میانجی یعنی زمان خانواده و خانواده شبکهای محقق میشود. متغیرهای زمان خانوادگی و خانواده شبکهای به ترتیب با بتای 473/0 و 273/0 تأثیری مثبت بر روابط خانوادگی داشتهاند و بهطورکلی قادر به تبیین 30 درصد از واریانس متغیر روابط خانوادگی بودهاند.https://nms.atu.ac.ir/article_8889_29d6a6e192f629b3412a862aa5f8091f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723Twiplomacy; Representing Iran's foreign policy on Twitterتوئـیـپلـماسـی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر66108888110.22054/nms.2018.33305.515FAحسینسلیمیاستاد گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، ایرانپیمانوهاب پورکاندیدای دکتری روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180604Twitter is a social media that provides widespread engagement and interaction possibilities. In the last decade, the media has attracted the attention of politicians, especially diplomats, and has become a platform for the reflection of their priorities, values, and ideas. The use of this infrastructure has created a new type of diplomacy called "Twiplomacy", and more than 92 percent of the member states of the United Nations have a user account and represent their identity and their country on Twitter. In Iran, politicians and diplomats have not been able to keep up with this trend to have an active presence. By using the Ontological Security Theory, this essay seeks to explore how Iranian officials, especially diplomats, can represent the identity and norms of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran on Twitter. The main question is how Iranian politicians narrate themselves on Twitter. In order to investigate this question, in addition to Twitter of Iran's Foreign Minister, Donald Trump and Benjamin Netanyahu's tweets were also considered as the main rivals of the Islamic Republic of Iran’s ontological narration on foreign policy. Accordingly, the following criteria were summarized as Iran's foreign policy narratives: First, Iran as a security maker of the region; second, Iran as an economically developing state; third, Iran as a compliant with international obligations; and last, an independent Iran.توئیتر یکی از رسانههای شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم میکند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و بهویژه دیپلماتها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویتها، ارزشها و ایدههای آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود آورده و بیش از 92 درصد از کشورهای عضو سازمان ملل در این رسانه، حساب کاربری دارند و هویت خود و کشورشان را نمایندگی میکنند. در ایران نیز سیاستمداران و دیپلماتها از این قافله عقب نماندهاند و حضور فعالی دارند. این مقاله در تلاش است با استفاده از نظریه امنیت هستی شناختی به بررسی چگونگی بازنمایی هویت و هنجارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نماید. پرسش اصلی این است که سیاستمدار ایرانی خود را چگونه و با چه روایتی در شبکه اجتماعی توئیتر عرضه میکند؟ بر این اساس محورهای ذیل بهعنوان روایت ایرانی از سیاست خارجی ایران جمعبندی میشوند: 1. ایران؛ امنیت ساز منطقه 2. ایران؛ دولت توسعهگرای اقتصادی 3. ایران؛ پایبند به تعهدات بینالمللی و 4. ایران مستقل. مهمترین ناامن کننده روایت ایرانی از سیاست خارجی نیز ایالاتمتحده آمریکا به نمایندگی توئیتر دونالد ترامپ و نیز رژیم صهیونیستی شناساییشده که کنشگران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلاش میکنند در مقابل آن هویت امن و معتبر خویش را بازسازی کرده و قوام بخشند.https://nms.atu.ac.ir/article_8881_73d687735a3cb837eaedfc100b718e7e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723The De-westernizing of cinema; re-thinking in thinking, theorizing, and non-western film making methodsغربیزدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوههای اندیشیدن، نظریهپردازی و فیلمسازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)*111148888210.22054/nms.2018.25182.308FAسیدعمادحسینیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایرانشهاباسفندیاریاستادیار گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایرانمرضیهپیراوی ونکدانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایرانسناءشایانکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایرانJournal Article20170917Many scholars believed that the current cinema studies has reduced to a simplistic cultural critique. But at now we have a great legacy of the works in the cultural and cinematic studies outside of the western main tendency , without have attracted any necessary and appropriateattention towards their nature and identity. This unfair neglecting mentioned above reminded to us the necessity for renewed focus and attention thecurrent cinematic resistance flows against the western mainstream. In the recent years, the de-westernizing of film studies approach as a novel method for standing towards the western cinematic hegemony, have taken into consideration from many of the world cinematic theorists and thinkers. The De-westernizing approach nowise means the complete denial, negation and rejection of the western cinematic`s forms, genres, products, thought, critics or even the ideological aspects of them, but simultaneously with respecting and regards to the values of the classic cinema studies(of the west), warns to the need of moving beyond the west mainstream and refused from the prevalent and common dichotomy of West/Other This article that is based on analytical-descriptive method and was conducted by using of library resources, seeking to illustrated how the de-westernizing approach as a new and novel method defined its targeting and purpose as the decentralization from the west, and not excommunication of the west or relocation of the central signifiers and the focuses.در دهۀ پنجاه میلادی، فیلمهای متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآنپس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلمها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله میتوان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانهای»[4] و... اشاره کرد. نگارندگان معتقدند این رهیافتها در طی زمان، با توجه به تغییرات سیاسی، اقتصادی، ارتباطی بهخصوص بالا رفتن سواد رسانهای<sup><sup>[5]</sup></sup>، ایجاد و گسترش شبکههای توزیع رسانهای و... دیگر آن کارآمدی سابق را ندارند. در این مقاله کوشش شده با مرور و کنکاش در این رویکردها، آنها را نقد، و با بررسی وضع موجود در جریانهای مختلف مطالعات سینمایی، لزوم بازاندیشی در این رویکردها را تبیین کنیم. در این پژوهش نظری، که با روش مونتاژ و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، در پی آنیم که لزوم عبور از دوقطبی رایج غرب/دیگری[6] را که مبنای نظری جریانهای پیشین مقاومت در برابر غرب در طول تاریخ سینما است، یادآوری کنیم و نشان دهیم غربیزدایی مطالعات فیلم[7] بهعنوان روشی نوخاسته برای مقاومت در برابر سینمای غرب چگونه هدف خود را مرکززدایی[8] از غرب قرار داده است نه طرد غرب یا جابهجایی مرکزها. با غربیزدایی مطالعات فیلم درمییابیم سینمای غرب نیز سینمایی است در کنار سینماهای دیگر که هویت و ارزش دارد و در دنیای چندکانونی و چندفرهنگی حاضر میتواند حضوری زایا، پویا و عادلانه داشته باشد. نظریهپردازان معاصر فیلم قبل از نقد و تحلیل هر فیلم لازم است زمینۀ فرهنگی آن را بشناسند تا بتوانند به درک نزدیکی از هویت خاص آن نائل آیند. در این پژوهش سینمای عباس کیارستمی از منظر غربیزدایی بررسی شده است. کیارستمی با تکنیکهایی همچون کندی ریتم، نماهای طولانی، استفادۀ حداقلی از موسیقی و دیگر تکنیکها، توانسته است تفاوت فیلمهای خود را با فیلمهای غربی به رخ بکشد؛ همچنین با الهام شعر ایرانی (کهن و معاصر)، نمایشهای آیینی (همچون تعزیه)، و دیگر آثار فرهنگی ایرانی اسلامی، توانسته است به سینمایی دست یابد که هدفش، برخلاف سینمای رایج که سرگرمی است، وادار کردن مخاطب به اندیشیدن است.<br /> <br clear="all" />* این مقاله مستخرج از پایاننامه دکتری سید عماد حسینی با عنوان «رهیافت غیرغربی به مطالعات فیلم» در دانشگاه هنر اصفهان است.<br /> <br /> [1] Third Cinema<br /> <br /> <br /> [2] Diasporia cinema<br /> <br /> <br /> [3] Post colonialism cinema<br /> <br /> <br /> [4] Media imperialism theory<br /> <br /> <br /> [5] Media literacy<br /> <br /> <br /> [6] West/Other<br /> <br /> <br /> [7] De-Westernizing Film Studies<br /> <br /> <br /> [8] Decentralizationhttps://nms.atu.ac.ir/article_8882_f3983f3393c930d22ae4c6e6cd6e77e3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723New social media and their role in the representation of collective action:
The Egyptian revolution analysisرسانه های جدید اجتماعی و نقش آنها در بازنمایی کنشهای جمعی: تحلیل واقعبینانه انقلاب مصر149177888310.22054/nms.2018.17177.127FAعلی اشرفنظریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجتبیقلی پوردکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170317One of the outstanding features of Egypt's revolutionary movement (2010-2011), using New Information and Communication Technologies, especially the Internet tool protesters and mobile. Social media such as Facebook, Twitter and YouTube, text messaging capability and functions of citizen journalism through mobile phones and the Internet (in conjunction with the official media), and other communication potential of new information technologies, a significant role in the process various developments have Egyptian revolution. Terms like "Facebook Revolution", "Twitter Revolution", "Internet revolution", "cyber revolution" and so on, although perhaps a propagandist nature and away from scientific accuracy, but the importance of contact with the revolutionary processes in Egypt and other Middle East countries show.<br />In this article I will attempt realistic and detailed assessment of the role of virtual communication resulting from new information technologies have in the revolutionary movement in Egypt. The impact of new information technologies on the possibility of cyber activism, online creation and strengthening of interaction acts between online and offline, allowing social networking, appearance repression and decrease the repressive mechanisms of disclosure of communication, mobilization, organization, representation and news and information related to the movement in the revolutionary process in Egypt will form the main subject of this article.یکی از ویژگیهای برجسته جنبش انقلابی مصر (2010-2011)، استفاده ابزاری معترضان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین بهویژه اینترنت و تلفن همراه است. رسانههای اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر و یوتیوب؛ قابلیت پیامدهی متنی و نیز کارکردهای روزنامهنگاری شهروندی از طریق تلفن همراه و اینترنت (در پیوند با رسانههای رسمی)؛ و سایر پتانسیلهای ارتباطی فناوری اطلاعاتی جدید، نقش قابل ملاحظهای در مراحل مختلف تحولات انقلابی مصر داشتهاند. اصطلاحاتی چون «انقلاب فیسبوکی»، «انقلاب توئیتری»، «انقلاب اینترنتی»، «انقلاب سایبری» و غیره، اگرچه شاید ماهیتی شعارگونه داشته و از دقت علمی به دور باشند، اما اهمیت ارتباطات جدید در فرایندهای انقلابی مصر و سایر کشورهای خاورمیانه را نشان میدهند.<br /> در این مقاله تلاش خواهد شد ارزیابی واقعبینانه و دقیقی از نقش ارتباطات مجازی ناشی از فناوریهای اطلاعاتی جدید در جنبش انقلابی مصر داشته باشیم. ارزیابی تأثیر فناوریهای اطلاعاتی جدید بر امکان کنشگرایی سایبر، آفرینش کنشهای آنلاین و تقویت تعامل کنش آنلاین و آفلاین، امکان شبکهسازی اجتماعی، آشکارگی سرکوب و در نتیجه کاهش توان سرکوبگری حکومت بر اثر مکانیزمهای افشاسازی ناشی از ارتباطات، بسیج، سازماندهی، بازنمایی و پخش اخبار و اطلاعات مرتبط با جنبش در فرایند انقلاب مصر عمدهترین مباحث این مقاله را تشکیل خواهند داد. در پایان نیز به بررسی این مسئله میپردازیم که جایگاه فناوریهای جدید ارتباطی در پیروزی انقلاب مصر چیست و اینکه آیا میتوان ارتباطات مجازی را بهمثابه متغیری مستقل در کامیابی جنبش انقلابی مصر بهحساب آورد؟ هدف اصل مقاله حاضر، درک نقش و جایگاه فناوریهای جدید ارتباطی از این منظر است که این ابزارها به خودی نه علت هستند و نه خود کارگزار، بلکه ابزاری است که تحت شرایط وجود علل و زمینههای خاص بهمثابه یک تسریع و تقویتکننده در خدمت اهداف کارگزاران خواهد بود. این همان نقش و جایگاه واقعی فناوری اطلاعاتی - ارتباطی جدید در انقلاب مصر است.https://nms.atu.ac.ir/article_8883_b5735827c02929b4bc2191e0528980b2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723Reflecting of the Iraqi Kurdish referendum in the media
(Content Analysis of BBC News, Al Jazeera, IRNA and Radawoo)بازتاب همهپرسی کردستان عراق در رسانهها؛ تحلیل محتوای سایتهای خبری بیبیسی،الجزیره، ایرنا و روداوو178220888410.22054/nms.2018.28630.389FAفاطمهنوری رادکاندیدای دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-4649-7369زهراحکیمیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180108The Iraqi Kurdish Independence Referendum, despite widespread opposition to the Barzani party's insistence, was held on, on December 25, 2017. And news related to the Kurdish referendum on the Iraqi Kurdistan for a long time has become the top news of a regional, transnational, and international media. In this research, we are going to review the news in the four news sites of Al Jazeera, IRNA, REDAWO and BBC, by reviewing the referendum in the days following its launch. The results of the research indicate that each of the news sites has their own specific idea of referendum. IRNA has paid attention to the referendum by mentioning the reflective news and it is mainly against the referendum. Al-Jazeera has implicitly supported the referendum with its analytical reports, but warns about its dangers, The BBC has shown its support for the Kurdish nation by applying its bilateral policy and has expressed criticism in it`s reflective news. Rodaw as Kurdish-language site supported the referendum and created a positive semantic framework of it.همهپرسی استقلال کردستان عراق علیرغم مخالفتهای گسترده با اصرار حزب بارزانی در تاریخ 3 مهر 1396 مصادف با 25 دسامبر 2017 برگزار شد و اخبار مرتبط با همهپرسی اقلیم کردستان عراق برای مدت زیادی به اخبار یک رسانههای منطقهای، فرامنطقهای و بینالمللی تبدیل شده بود. از اینرو در این پژوهش برآنیم تا با بررسی مطالب مرتبط با همهپرسی در روزهای نزدیک به برگزاری آن، بازتاب این خبر را در در چهار سایت خبری الجزیره، ایرنا، روداوو و بیبیسی بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر کدام از سایتهای خبری انگارهسازی خاص خود را از همهپرسی دارند، ایرنا بیشتر با ذکر اخبار بازتابی به مخالفت با همهپرسی پرداخته است. الجزیره با گزارشهای تحلیلی خود تلویحاً از همهپرسی حمایت کرده لکن خطرات آنرا گوشزد نموده، بیبیسی با بهکارگیری سیاست دوسویه خود را حامی ملت کرد نشان داده و انتقادات را در اخبار بازتابی بیان کرده است و روداوو به عنوان سایت کرد زبان از همهپرسی حمایت کرده و چارچوب معنایی مثبت از آن ساخته است.https://nms.atu.ac.ir/article_8884_efbf192a0eb3d874181363aae6424457.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723Computer Games and Representation of women: Semantic Analysis of Elsa’s Gamesبازیهای رایانهای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا221253888510.22054/nms.2018.30380.433FAفریدعزیزیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائیمحمداتابکدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیحسینعلیافخمیدانشیار گروه روابط عمومی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180312Today, video gaming is a major global industry rivaling the film, music and book publishing industries. The products of this industry are widely used by children and teens to fill leisure time. Computer games with entertainment and pleasure provide packed images and views in the form of stereotypes. The present study deconstruct female gender stereotypes by concentration on Elsa’s Games. This study, while analyzing the representation of gender in this series of games, reveals the implications and hidden themes behind the construction of the female archetype. In general, this research uses a qualitative approach and semiotic method to decode the gendered themes and stereotypes hidden in this game series. Findings show that the presence of female character in most scenes is traumatic and problematic. Including stereotypical categories constituting this traumatic identity are located in assigned roles, training body, showing with satisfaction and hidden presence of Supporter subject. The gender stereotypes behind this game belonged women to the home and its environment and through the naturalization of gender roles, seeks to exacerbate existing relationships.امروزه، بازیهای رایانهای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعتهای انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت بهصورت گستردهای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده میشود. بازیهای رایانهای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاههای بستهبندیشدهای را در قالب کلیشهها ارائه میدهند. پژوهش حاضر با مطالعه بر روی مجموعه بازی رایانهای السا در پی واسازی کلیشههای جنسیتی زنانه است. این مطالعه ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در این مجموعه بازی، نشان میدهد چه دلالتها و مضامین پنهانی در پس برساخت نمونه آرمانی زنانه نهفته است. بهطورکلی این پژوهش برای رمزگشایی از مضامین و کلیشههای جنسیتی پنهان شده در این مجموعه بازی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده میکند. یافتهها نشان داد حضور شخصیت زن در اغلب صحنهها تروماتیک و مسئلهدار است؛ از جمله مقولههای کلیشهای برسازنده این هویت تروماتیک عبارتاند از: قرار گرفتن در نقشهای تعیینشده، بدن تربیتپذیر، نمایش توأم با رضایت و حضور پنهان سوژه حامی. کلیشههای جنسیتی نهفته در پس این بازی، زنان را متعلق به خانه و محیط آن میداند و از طریق طبیعی سازی نقشهای جنسیتی در پی تشدید روابط موجود است.https://nms.atu.ac.ir/article_8885_4c7cd017179b4b74451113a0d07152b7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723Study of the Roll of Internet use in Negative Habits in Kashanبررسی نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلت های منفی فرهنگی؛ مطالعه موردی شهر کاشان254288888610.22054/nms.2018.22449.234FAسیدکمال الدینموسویاستادیار جامعهشناسی دانشگاه کاشانسمانه ساداتجوادیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشانJournal Article20170612Present research is devoted to analys the roll of internet use in occurance of negative habits among internet users. Taking advantage of some cultural theoris of Iranian and non-Iranian theorists, several hypotheses were made and then, theoretical relations stablished among the variables. The statistical population of the research included all of internet users who visit coffee-nets in Kashan in May 2017, out of which 319 youngsters were selected as the research sample. It should be mentioned that research sample primarily was determined by Cochran calculation formula, and then, respondents were selected through accidential and proportional classified sampling method. <br />Findings showed that the rate of users,s negative habits in Kashan is relatively on the edge of the middle level- not so high and not so low. Independent variables such as the rate of use, the kind of use, and the invironement showed significant relation with the rate of negative habits occurances among users. In this regard, usage rate showed a reverse relation with the rate of negative habits, i.e. the more using internet somehow leads to decrease of some negative habits rate such as non-responsibility, law violation, and lasyness.در این پژوهش "نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی" در شهر کاشان مورد بررسی قرارگرفته است و در این راستا، نظریات متعددی از دنیس مک کوایل، جان تامپسون، مانوئل کاستلز، و نیز برخی صاحبنظران ایرانی مورد استناد قرارگرفتهاند. جامعه آماری پژوهش را مراجعهکنندگان به کافینتهای فعال در شهر کاشان تشکیل میدهند که از آن میان تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران محاسبه و چون نسبت حجم نمونه به جامعه آماری بزرگتر از 05/0 بود تعداد حجم نمونه طبق فرمول اصلاح و نهایتاً حجم نمونه تحقیق 319 نفر تعیین گردید. اطلاعات و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه در فروردین 1396 گردآوری و در این مسیر از روش نمونهگیری بهصورت دومرحلهای تصادفی و سهمیهای متناسب بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده از آزمون تی تک نمونهای نشان داد میزان بروز عادات و خصلتهای منفی فرهنگی در جامعه مورد بررسی در یک سطح تقریباً متوسط قرار داشته و شدید نیست. جالب اینکه آزمون همبستگی پیرسون حاکی از رابطه معکوس ولی ضعیف میان استفاده از اینترنت و بروز برخی عادات و خصلتهای منفی بوده است. بدین معنا که استفاده از اینترنت اثر کاهشی بر روی بعضی عادات و خصلتهای منفی کاربران دارد، البته در مقام مقایسه، "میزان استفاده" افراد از اینترنت نقش مؤثرتری از "سابقه استفاده" آنها در کاهش عادات و خصلتهای منفی داشته است. همچنین، بر اساس آزمون تحلیل واریانس یکطرفه روشن گردید که نوع استفاده و محیط استفاده از اینترنت نیز با میزان بروز عادات و خصلتهای منفی رابطه معنادار نشان میدهد. بدین معنا که، شدت بروز عادات و خصلتهای منفی در کاربرانی که استفادههای مختلفی از اینترنت داشته و یا از محیطهای اینترنتی گوناگون استفاده میکنند یکسان نیست.https://nms.atu.ac.ir/article_8886_098b4c8422b05963209a9cf211ad8654.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723The role of Media literacy for parents and social identity with media consumption studentsنقش سواد رسانه ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه ای دانش آموزان290316888710.22054/nms.2018.20409.187FAجعفربهادری خسروشاهیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانعیسیبرقیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20170403The aim of this study was to the role of Media literacy for parents and social identity with media consumption students. The study was descriptive and correlational. The statistical community of the present study teenagers ranging 18 - 11 years studying inschools in the city of Ilkhechi (Tabriz) in the academic year 2015-2016 and their parents ofsociety, the number of 123 people cluster random sampling method bailout between schools in the city of Ilkhechi have been chosen and investigated. To collect the data, and media consumption, media literacy and social identity were parents. Data analysis using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis was performed. The results showed that parents' media literacy social media consumption in adolescents is a significant positive relationship. Multiple regression analysis also showed that access to and use of the media, the ability to analyze and evaluate, individual and social identity, critical thinking, media and communication with media messages are able to predict the consumption of media, TV, radio, press, the Internet and mobile phones. According to media literacy and social identity so parents can have an important role in media consumption among adolescents.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد.https://nms.atu.ac.ir/article_8887_9c1023d0088c0fde391c05dc9c4fd66f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-220941420180723The use of social media in university libraries: Meta-analysis of international papersکاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی؛ فرا تحلیل مقالات بینالمللی317365888810.22054/nms.2018.15269.103FAمحمدکریمبیاتدکتری علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایرانعلیرضااسفندیاری مقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایرانحامدعلیپوری حافظیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیرازh_alipour2956@yahoo.comJournal Article20161010Purpose – The main purpose of this paper is to determine the performance rate and the useing of social media and determine the types of social media widely used in academic libraries in various articles and research.<br />Design/methodology/approach – This research is done by related literature review and to analyze related articles on social media in academic libraries. this study, By reviewing and analyzing the content of 40 articles and to identify the types of social media and their performance in the library, to read the articles in this issue is addressed.<br />Findings – Results show the use of social media known in most academic libraries and also their specific applications according to the main functions of the university library.<br />Originality/value – The study can better show to understand the effectiveness and applications of social media for libraries and librarians. and using the results can create a feeling of social media in the libraries.<br />Keywords: social media, Academics libraries, content analysis, Use<br />Paper type - Content analysisهدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانههای اجتماعی و کاربرد آنها در کتابخانههای دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهشهای خود به آن پرداختهاند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشترین کاربرد رسانههای اجتماعی را در کتابخانهها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانهها چه کاربردهایی در کتابخانههای دانشگاهی داشتهاند. روش این پژوهش ازنظر هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها در زمرۀ پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) با رویکرد اسنادی است که با تحلیل پژوهشهای پیشین به بررسی کاربرد انواع رسانهها در کتابخانه پرداخته میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل پژوهشهایی است که به کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. بررسی پژوهشها نشان داد کاربردهای گوناگونی رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بسیار متنوع است و بیشتر کاربردهایی که میتوان از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی انتظار داشت، در مقالات بررسیشده به آنها اشارهشده است. رسانههای اجتماعی گوناگون در فعالیتهای روزمره کتابخانههای دانشگاهی نقش داشتهاند. مروری جامع بر کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی وضعیت کنونی این پدیده را در کتابخانههای دانشگاهی به تصویر میکشد.https://nms.atu.ac.ir/article_8888_d2785bb7080a84bcd2b78d4343f80e3e.pdf