دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321Revisiting Communication in Iran: From the Concept of “Media” and “Mass Communication Means” to “New Media Studies”بازخوانی ارتباطات در ایران؛ از مفهوم "وسایل ارتباط جمعی" و"رسانهها" تا "مطالعات رسانههای نوین"327449810.22054/cs.2015.4498FAهادیخانیکیدانشیار و مدیرگروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20150627This article is a review of the trajectory of the concept of communication through academic teachings in Iran. First studies in this field were based on the two terms of “mass communication means” and “media”. The first was accepted by late Dr. Mo'tamed-Nezhad and the latter was accepted by late Dr. Majid Tehranian. This difference in the choosing of the words did not come solely from a difference on the hardware and the communication technologies; it’s also related to social aspects of language and the way terms are filled with meanings. The word equivalent to “media” in Farsi was filled with meanings that didn’t exist in Farsi before. The study uses the related history and documents to explore the evolution of the concepts through the works of Mo'tamed-Nezhad and Tehranian who were both the founders of communication studies in Iran. Referring to the foundation of the Faculty of Communication Sciences and the launch of the quarterly journal of “New Media Studies”, I will discuss the new expectation from the science of communication and the new media. I will do a comparative historical work to argue that in the study of new media, both hardware and software evolutions in the field of media and communication should be considered. مقاله پیش رو مروری بر سیر تحول مفهوم ارتباطات در ایران بر پایه آموزشهای جدید دانشگاهی دارد. مطالعات نخستین در این حوزه، بر دو واژه "وسایل ارتباط جمعی" و "رسانه" مبتنی است که واژه نخست، مورد تأکید مرحوم دکتر معتمدنژاد و واژه دوم، مورد تأکید روانشاد دکتر مجید تهرانیان بود. این تمایز در نامگذاری تنها از اختلاف بر سر دامنه سختافزارها و فناوریهای ارتباطی نشئت نمیگیرد، بلکه ناظر بر وجوه اجتماعی زبان ومعنا یافتن واژگان در این حوزه نیز هست؛ چنانکه بر واژه "رسانه" در این میان معانی جدیدی بار شد که پیش از این، در زبان فارسی به چشم نمیخورد. مقاله با مطالعه تاریخی و با روش اسنادی روند پیدایش و تحول این مفاهیم را از میان آثار و نوشتههای معتمدنژاد و تهرانیان که هر دو نقش مؤسس در آموزش و پژوهش ارتباطات در ایران دارند، واکاویده و به اعتبار تأسیس دانشکده علوم ارتباطات و راهاندازی فصلنامه "مطالعات رسانههای نوین"، انتظارهای جدید از دانش ارتباطات و رسانههای نوین را مطرح کرده است. نویسنده در این مقاله بر اساس مطالعهای تاریخی و تطبیقی نتیجه میگیرد که در "مطالعات رسانههای نوین باید هر دو وجه سختافزاری و نرمافزاری تحولات جدید را در تمامیسطوح رسانهای و ارتباطی مد نظر قرار داد.https://nms.atu.ac.ir/article_4498_94ce1ea8c8e788c52b899838aa9933eb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321Conflicting Approaches About the Development of the Public Sphere in the Cyberspaceرویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی2968450010.22054/cs.2015.4500FAمحمد امینقانعیراددانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورعلیجنادلهاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150409The development of the Internet as a modern communication technology has raised new, important and different issues regarding the relation between this technology and the public sphere. In this paper, based on Habermaus’s theory, we have proposed four fundamental questions about the possibility and impossibility of development of the public sphere in the cyberspace in order to prepare a systematic review of the proposed theories. Based on the results of the study, it is possible to distinguish three different views toward the development of virtual public sphere: possibility, impossibility, and conditional nature of the formation of the virtual public sphere. The resultant of these three views is that despite the capacity of the cyberspace for the development of virtual public sphere, there are still important challenges such as the digital divide, polarization, cyberspace fragmentation, anonymity, and loosening of the real social ties. In addition, closer study of the relation between cyberspace and public sphere requires us to avoid technological determinism, and consider the institutional and social contexts and perform comparative studies on different social and institutional contexts پیدایش اینترنت به عنوان یک تکنولوژی نوین ارتباطی، مباحث مهم و متفاوتی را در خصوص نسبت این تکنولوژی با حوزه عمومی به همراه داشته است. در این مقاله سعی شد بر مبنای حوزه عمومی مورد نظر هابرماس، با طرح چهار سؤال اساسی در خصوص امکان یا امتناع شکل گیری حوزه عمومی در فضای مجازی با روش مرور سیستماتیک به مطالعه دیدگاههای مطرح شده در این زمینه پرداخته شود. براساس این مطالعه، در مجموع سه دیدگاه امکان، امتناع و مشروط بودن شکلگیری حوزه عمومی مجازی را میتوان از هم متمایز کرد. برآیند این سه دیدگاه این است که با وجود برخی ظرفیتهای فضای مجازی برای شکلگیری حوزه عمومی، همچنان چالشهای مهمی از جمله شکاف دیجیتال، قطبی بودن و چندپارهگی در فضای مجازی، ناشناس بودن، و در نهایت سست شدن پیوندهای اجتماعی واقعی وجود دارد. همچنین مطالعه دقیقتر نسبت فضای مجازی با حوزه عمومی نیازمند اجتناب از جبرگرایی تکنولوژیک و در نظر گرفتن زمینه نهادی و اجتماعی و مطالعه مقایسهای در زمینههای اجتماعی و نهادی مختلف است.<br /> https://nms.atu.ac.ir/article_4500_2e611dd1f21923f4a918fff5f6fc9c13.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321Representation of Privacy in Social Media:Ethnography of the Iranian Facebook Usersبازنمایی حریم خصوصی در رسانههای اجتماعی: مردمنگاری کاربران ایرانی فیسبوک6996450210.22054/cs.2015.4502FAعبداللهبیچرانلواستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.0000-0002-1266-9671حامدطالبیانمربی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسارازندوکیلیمدرس گروه عکاسی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهرانJournal Article20150617This study attempted to understand the features and factors associated with representation of privacy among the Facebook users and its cultural consequences. To achieve this goal, first, we studied the cultural and semantic perceptions of the users about the concept of privacy in order to provide a basis for the study of representation, concealment and protection of privacy among the users. In order to understand cultural patterns, we used virtual ethnography. Through the fieldwork we performed online and offline ethnographical interviews with 21 active Facebook users in different intervals. The findings of this study indicated a core feature to be the diversity of the cultural definitions of the users of the concept of privacy. It is based on two factors of “tendency to represent” and “tendency to hide”. The synonyms of these concepts in social interactions are “tendency to view” and “tendency to review”. <br /> این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند. <br />متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیسبوک در فواصل مختلف مصاحبههای مردمنگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است. <br />یافتههای این مطالعه نشان میدهد که محوریترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادفهای آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی میکند. <br /> https://nms.atu.ac.ir/article_4502_06407ee95a34e3fb4ef43c30932cf8ac.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321Facebook Life in Iran: Construction of the Feminine Self on Facebookحیات فیسبوکی در ایران: ساخت خود زنانه در فیسبوک97125450710.22054/cs.2015.4507FAمحمدرضاییاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس.محمدعلیخلیلی اردکانیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس.بهرنگضابطیانکارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150718In this paper, we have tried to investigate the construction process of the feminine self on Facebook. In this regard, using Qualitative Content Analysis method, we have checked out Facebook profiles of 20 professional users. The results indicate optimistic approach toward the presence of women on Facebook. In other words, while traditional gender stereotypes assume women to be emotional, obedient, passive, dependent, and attractive, female professional users have presented themselves as active, independent, powerful, and critical of existing social conditions in different parts of their Facebook profile such as posts on the wall, profile photos, privacy settings, profile names, comments, friends, and groups. So, to some extent we can see breaks in the boundaries of binary-gender on Facebook. <br /> این مقاله بر آن است تا ساخت خود زنانه در فیسبوک را مورد بررسی قرار دهد. برای نیل به این هدف، پروفایل فیسبوک 20 کاربر حرفهای را به روش تحلیل محتوی کیفی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که از میان دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه به حضور زنان در فیسبوک، رویکرد خوشبینانه تایید میشود. بدین معنا که زنان کاربر حرفهای در بخشهای مختلف پروفایل فیسبوکشان مانند پستهای روی وال، عکس پروفایل، تنظیمات خصوصی، اسم پروفایل، کامنتها، دوستان و گروهها، برخلاف کلیشههای جنسیتی رایج که زنان را احساساتی، مطیع، منفعل، وابسته و جذاب نشان میدهد، به شیوههای مختلف، خود را فعال، مستقل، قدرتمند و منتقد شرایط اجتماعی موجود، نشان دادهاند. بنابراین در فیسبوک، تاحدودی شاهد شکسته شدن مرزهای جنسیتی دوتایی هستیم. <br /> <br /> https://nms.atu.ac.ir/article_4507_f4ddb91c3278810fb1abd43e34323c0e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321A Comparative Study on the Narrative Structure of Animation Movies and Their Related Video Gamesمقایسه ساختار روایی انیمیشنهای و بازیهای رایانه ای برگرفته از آنها127159450910.22054/cs.2015.4509FAاعظمراودراددانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.مهسابدریکارشناس ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهرانJournal Article20150505In this study we have compared narrative structure of Disney animations and their respective computer-games as their by-products. The purpose of this research is to identify how the meanings created by these two structures related to each other. <br />In this study, we used Vladimir Propp's and Lévi-Strauss's approaches. Based on Lévi-Strauss's views, narratives have a structure which creates special meanings to resolve conflicts symbolically. Vladimir Propp's narratology was used in performing a syntagmatic analysis and the study of the way Ingredients were combined in the narrative structure. Using Lévi-Strauss's binary oppositions we did a paradigmatic analysis in order to determine the meaning made by the narrative structures. <br />The methodology of this study is based on a structured study of the text which was done using Propp's method of narratology. The results show that the narrative structure of the animations which is based on <em>value-based judgment</em> changes to <em>value-based responsibilities </em>in the games. In the animations, a way of living is judged to be positive and a symbolic solution for the conflict between good and evil. In the respective video games, this way of living becomes the responsibility of the players. In fact the narrative structure of the games makes the players adhere to the values introduced in the animations. <br /> در این پژوهش ساختار روایی انیمیشنها و بازیهای رایانهای معادل آنها به منظور شناخت چگونگی ارتباط این دو ساختار با یکدیگر، مورد مقایسه قرار گرفتهاند. در این تحقیق ترکیبی از نظریات کلود لوی-استروس و ولادیمیر پراپ به عنوان تکیهگاه نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. پیش از هر چیز با تکیه بر نظریه کلود لوی- استروس ساختارمندی روایتها پیش فرض قرار داده شده که بر اساس آن، ساختار روایتها، معناهای خاصی را برای حل نمادین تناقضات تولید میکنند. تحلیل همنشینی و مطالعه نحوه چینش عناصر درون ساختار روایت، با تکیه بر روایت شناسی پراپ صورت گرفت و تحلیل جانشینی به منظور تعیین چیستی معنای متن، با تکیه بر تقابلهای دوجزئی لوی-استروس، صورت گرفت. <br />روششناسی تحقیق حاضر مبتنی بر مطالعه ساختارمند متن صورت گرفت که در این راستا، روشی که ولادیمیر پراپ در روایتشناسی به کار بسته است، راهنمای عمل قرار گرفته است. <br />این تحقیق نشان میدهد که ساختار روایی بازیهای رایانهای با ایجاد تغییراتی در ساختار روایی انیمیشنها ، الگوی روایی آن را که مبتنی بر قضاوتی ارزشی است، به الگویی مبتنی بر وظایف ارزشی تغییر میدهد. بر این اساس شیوه و روشی برای زندگی در انیمیشنها مورد قضاوت ارزشی مثبت قرار گرفته و به عنوان راه حلی نمادین میان خوب و بد ارائه میگردد. این شیوه و روش در بازیهای رایانهای معادل آن انیمیشنها، به عنوان وظایفی ارزشی بر دوش بازیکن قرار میگیرند که عاملی برای ایجاد پایبندی به معنای روایت انیمیشنها است. <br /> <br /><strong> </strong>https://nms.atu.ac.ir/article_4509_1298a5d442d30b0d02a8fa62773dd7d0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات رسانههای نوین2538-22091120150321Content Analysis of the Cultural Messages on the Website of Allameh Tabataba'i Universityتحلیل محتوای پیامهای فرهنگی سایت دانشگاه علامه طباطبائی161194451510.22054/cs.2015.4515FAمهدختبروجردی علویاستادیار دانشگاه علامه طباطبائی.حسن بهروزخانیکیکارشناس ارشد رشته برنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)Journal Article20150809<span>This study intends to explore the structure and content of the cultural messages on the website of Allameh Tabataba'i University. As the main question of the research, we are looking for the content and structural characteristics of the textual or visual messages posted on the website. We used quantitative content analysis for this goal. The statistical population includes all of the textual and visual messages posted on the website throughout the second 6 months of the year 1393. We did not use sampling in this research and studied the whole population. The results show that the most number of messages were posted in the month of Azar and they were highlighted with pictures. More frequently the pictures are journalistic photos and they are less frequently archive photos. This indicates the activeness of the staff of the website and the fact that the website is kept updated. Graphic designs have been important in informative posters. The cultural deputy and then the students have made the most headlines. Only few stories have covered news on the dean of the university and the head of the Leader’s Office. This shows that the website does not revolve around </span>individuals and the stories are chosen based on their news values. National as well as religious messages have been taken seriously. The main part of the website has been dealing with news and cultural stories. So it can be concluded that it has focused on its central duties and hasn’t gotten involved with trivial issues. Based on the theory of Telic Systems by Parsons, the majority of the messages follow the model of hidden system of organizing and controlling tensions. Among the communication theories, agenda setting is the theory based on which most of the cultural messages have been written. Since the audiences are mostly students, most messages deal with student affairs and cultural activities of the students. Also the messages include informative materials, reports on cultural activities, national and religious occasions and they include Quran verses and religious quotes and stories. <br /> پژوهش حاضر با هدف «شناخت ساختار و محتوای پیامهای فرهنگی سایت دانشگاه علامه طباطبائی» انجام شده است. پرسش اساسی در این پژوهش این است که ویژگیهای ساختاری و محتوایی مطالب و پیامهای فرهنگی نوشتاری و دیداری منتشر شده در سایت دانشگاه علامه طباطبائی چگونه است؟ برای رسیدن به این پاسخ از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه مطالب و پیامهای فرهنگی نوشتاری و دیداری ارائه شده بر روی سایت دانشگاه علامه طباطبائی در شش ماهه دوم سال 1393 است. در این پژوهش نمونه گیری صورت نگرفته و جامعه آماری کل شماری شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیشترین مطالب فرهنگی در ماه آذر بر روی سایت قرار گرفته شده و به وسیله عکس برجسته سازی شده است. عکسها بیشتر خبری و کمتر آرشیوی است که حاکی از فعالیت دست اندرکاران و به روز بودن سایت است. طراحی گرافیکی در پوسترهای اطلاع رسان از اهمیت بالایی برخوردار است. خبرساز اصلی سایت، معاونت فرهنگی و سپس دانشجویان هستند. از رئیس دانشگاه، رئیس دانشکدهها و مسئول نهاد رهبری بسیار کم، خبر کار شده است و این امر مبین آن است که سایت شخصیت محور نیست، بلکه ارزشهای خبری، محور انتخاب مطالب فرهنگی قرار گرفتهاند. در این سایت، به پیامهای ملی همانند پیامهای مذهبی اهمیت داده شدهاست. همچنین میتوان نتیجه گرفت که بخش اصلی سایت دانشگاه بیشتر به مسائل فرهنگی و اطلاع رسانی میپردازد و رسالت اصلی خود را انجام میدهد و کمتر به حواشی میپردازد. بیشترین حجم پیامها بر اساس نظریه سیستمهای متأخر پارسونز از خرده نظام الگوی پنهان حفظ نظم و مدیریت تنش که به نیاز جامعه به هدایت و جهت گیری اشاره دارد، تبعیت میکند. برجسته سازی یکی از مهمترین نظریههای ارتباطی است که پیامهای فرهنگی در سایت دانشگاه بر اساس آن تنظیم و ارائه شدهاست. محتوای پیامهای فرهنگی با توجه به مخاطبان خاص، بیشتر به مسائل دانشجویی و فعالیتهای فرهنگی دانشجویی پرداخته شده است و همچنین بر اطلاع رسانی و ارائه گزارش فعالیتهای فرهنگی و پرداختن به مناسبتهای ملی و مذهبی با ارائه آیات و روایات در محتوای پیامها تأکید شده است. <br /> https://nms.atu.ac.ir/article_4515_67f48fdada6a842c9bca1dcaf87ce534.pdf