هادی خانیکی؛ علی احمدی
چکیده
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روز به روز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی به علت قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در مدیریت بحرانها دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتاب کووید ۱۹ در شبکههای اجتماعی به تحلیل محتوای منتشر شده در کانالهای ...
بیشتر
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روز به روز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی به علت قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در مدیریت بحرانها دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتاب کووید ۱۹ در شبکههای اجتماعی به تحلیل محتوای منتشر شده در کانالهای تلگرامی ایرانیان درباره شیوع کرونا پرداخته است. به این منظور با استفاده از روش کمی و کیفی، پیامهای منتشر شده در این خصوص در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، حساسیت و توجه مردم نسبت به اعمال محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی مورد بررسی کاهش یافته است. همچنین بر اساس تحلیل مضمون پستهای تلگرامی، «وضعیت شیوع کرونا، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور، مراسم ماه محرم و کرونا، اقتصاد و کرونا، کادر درمان و کرونا، اقدامات دولت و مطالب علمی در ارتباط با کرونا» به عنوان مضامین اصلی مورد توجه کانالهای تلگرامی ایرانیان در بازه زمانی پژوهش به دست آمد.