تاثیر رسانه‌های نوین بر انسجام اجتماعی در مناطق کمتربرخوردار شهر تهران (مورد مطالعه: واتساپ)

مهدی بیگدلو

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.69020.1427

چکیده
  توسعه رسانه‌های نوین به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی تعاملی را می‌توان یکی از پدیده‌های ارتباطی دهه‌های اخیر در ایران و جهان دانست؛ رسانه‌هایی که با پررنگ نمودن نقش کاربران در روابط اجتماعی توانسته تغییرات محسوسی در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنان ایجاد نماید. اما اینکه در کنار پررنگ شدن نقش کاربران، این شبکه‌ها در مناطق کمتر برخوردار ...  بیشتر

قالب های رایج و نوع گفتمان شایعه سازی در فضای مجازی

غلامرضا کمری؛ عباس اسدی؛ امیرحسام اسحاقی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.69343.1449

چکیده
  شبکه های اجتماعی (پلتفرم های موبایلی) شبکه ی ارتباطی فراگیر و غیر رسمی است از این رو بستر مناسبی برای تولید و انتشار قابل توجهی از شایعه می باشد که اثرات منفی بسیاری بر جامعه می گذارد. شناخت علل و چگونگی تشکیل وکسترش این پدیده ناهنجار ارتباطات مجازی در کاهش و منترل آن کارساز است.از این رو این تحقیق با هدف شناخت قالب های رایج شایعه و گفتمان ...  بیشتر

پنداشت مردم تهران از سلبریتی‌ها در عصر رسانه های مجازی

احمد پاکزاد؛ سید نورالدین رضوی زاده؛ محمد رضا کلاهی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.72484.1535

چکیده
  عصر ما عصر شهرت است و سلبریتی‌ها جنبه‌ای گریزناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. با توجه به نفوذ و اقبال بالایی که سلبریتی‌ها در بین نسل جدید برخوردارند، فعالیت آن‌ها در سال‌های اخیر به یک چالش جدی در جامعه ایران تبدیل ‌شده است. بر این اساس، در تحقیق حاضر به مطالعه نگرش مردم تهران نسبت به سلبریتی‌ها پرداخته ‌شده است. روش پژوهش، از ...  بیشتر

تاثیر ویژگیهای فناوری یادگیری مبتنی بر وب بر سازه‌های مدل پذیرش فناوری دیویس

محمد احمدی ده قطب الدینی؛ محمد شرفی؛ اکبر جدیدی محمد آبادی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.68618.1414

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی نقش ویژگیهای فناورییادگیری مبتنی بر وب در پیش بینی سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان انجام گرفت. به این منظور از روش همبستگی استفاده شد و دادهها از 150 نفر از معلمان شهر انار به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از یک پرسشنامه اقتباس شده از مطالعات قبلی جمعآوری شد و با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج ...  بیشتر

زمینه‌های پذیرش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط(SME)

فاطمه معصومی؛ حسن بیابانی؛ ملیحه سیاوشی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74787.1596

چکیده
  با ظهور اینترنت فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است تا بتوانند روش‌های نوین بازاریابی همچون بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را اتخاذ کنند. از آنجایی‌که بررسی ادبیات نشان داد که پذیرش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تحت تاثیر ویژگی‌های شرکت و زمینه‌های داخلی و خارجی قرار بگیرد؛ بنابراین محقق دراین پژوهش ...  بیشتر

طراحی مدل تحول رسانه های اجتماعی در منابع انسانی

معصومه بابایی؛ ابوالفضل دانایی؛ فرشاد فائزی رازی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.67846.1391

چکیده
  پژوهش حاضر با نگاهی نو به طراحی یک مدل کاربردی در حوزه رسانه های اجتماعی با تمرکز بر نقطه تحول در منابع انسانی نگارش شده است. رویکرد پژوهش استفاده از یک مدل ترکیبی و تایید آن در طراحی مدل است. پژوهش در سه فاز انجام شده است. رویکرد فراترکیب در شناسایی شاخص های تحول رسانه های اجتماعی در منابع انسانی به شناسایی 98 پژوهش مرتبط با موضوع از ...  بیشتر

دیپلماسی توئیتری: مقایسه عملکرد حساب کاربری سفیر چین در تهران و حساب کاربری فارسی وزارت خارجه امریکا در زمینه شبکه سازی

محمدحسن شیخ الاسلامی؛ داود رضاپور

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.59298.1159

چکیده
  رشد و توسعه فناوری‌های ارتباطی در سال‌های اخیر سبب شده شبکه‌های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شوند و استفاده از این شبکه‌ها در راستای دیپلماسی عمومی و سایبر دیپلماسی افزایش پیدا کند. در این میان، توییتر به عنوان یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود، به بستری مهم برای اجرای دیپلماسی عمومی تبدیل شده و پژوهش ...  بیشتر

تحلیل گفتمان پیکره بنیاد اخبار «کرونا» در مطبوعات ایران

آتوسا رستم‌بیک تفرشی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61167.1214

چکیده
  در این پژوهش با هدف بررسی چگونگی پوشش خبری همه‌گیری کرونا در مطبوعات خبری ایران از روش‌ توصیفی-تحلیلی و رهیافت تحلیل گفتمان پیکره‌بنیاد (بیکر، 2006) و نرم‌افزار تحلیل زبانی پیکره ورداسمیت (نسخه 6) استفاده شده است. پیکرۀ خبری مورد بررسی در یک بازۀ 9 ماهه (اسفند 1398 تا آبان 1399) به روش کراولینگ (خزش‌گر) از آرشیو الکترونیکی مطبوعات خبری منسوب ...  بیشتر

رسانه‌های خبری و بررسی عاملیت مترجمین مطبوعاتی در بازتعریف روایی از بیماری کرونا در ایران

مهدی لطیفی شیره جینی؛ محمود افروز

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.55222.1044

چکیده
  اواخر سال 2019 ویروس کرونا در چین ظاهر شد. این بیماری در تمام دنیا شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بدین ترتیب موقعیتی فراهم آمد تا جناح‌ها، سازمان‌ها و حکومت‌ها به دنبال بهره‌برداری سیاسی از شرایط به وجود آمده باشند. رسانه یکی از ابزارهایی بود که نهادهای مختلف سیاسی را در رسیدن به اهداف ایدئولوژیک یاری ...  بیشتر

کرونا در توئیتر و اینستاگرام: تحلیل گفتمان محتوای تولید شده توسط کاربران ایرانی در دوران همه‌‌گیری ویروس کرونا

حسین کرمانی؛ امیرعلی تفرشی؛ امیر محمد قدسی؛ علیرضا بیات ماکو؛ علی آتش زر

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.57484.1103

چکیده
  این مقاله تلاش می‌کند تا گفتمان‌های شکل‌گرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاه‌های فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمان‌های مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آن‌ها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روش‌‌های ...  بیشتر

مطالعه نحوه میانجیگری والدین درمواجهه بافضای رسانه

فریبا سیدان؛ فاطمه انگورج تقوی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68169.1399

چکیده
  رسانه های نوین،از طریق ترویج الگوهای متفاوت تعامل اجتماعی وامکان دسترسی به اطلاعات وسیع، چشم اندازهای جدیدی به روی اعضای خانواده گشوده وبافراهم کردن فرصت های جدید برای فعالیت مشترک، تأثیرات شگرفی برارتباطات اعضای خانواده گذاشته است.هدف اصلی این مقاله،مطالعه نحوه میانجیگری وتعاملات والدین دربکارگیری واستفاده فرزندان ازامکانات ...  بیشتر

تحلیل تجربه زیسته ورزشکاران حرفه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام

فرید گنجی؛ سردار محمدی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.43034.752

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته ورزشکاران حرفه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی (پدیدارشناسی) انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را ورزشکاران حرفه‌ای بود که سابقه بیشتر از دوسال عضو بودن در شبکه اجتماعی اینستاگرام را داشتند. نمونه گیری به روش هدفمند صورت و گردآوری داده‌ها تا رسیدن محقق به اشباع نظری ...  بیشتر

نقش شبکه های اجتماعی مجازی در روابط زوج‌های مراجعه کننده به دادگاه خانواده

فرید احمدراد؛ محسن جدیدی؛ محمدباقر صابری زفرقندی؛ سمانه السادات سرکشیکیان

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402، صفحه 510-475

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68821.1419

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی مجازی با روند انفجار اطلاعاتی که در پیش گرفته اند، بیشترین شباهت را به جامعه انسانی پیدا کرده و تبدیل به عامل مهم و تاثیر گذاری در روابط زوج‌ها شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش فضای اجتماعی مجازی در روابط زوج‌های مراجعه کننده به دادگاه خانواده، خصوصاً تاثیر آن بر کارکرد خانواده و سلامت روان آنها بود. پژوهش حاضر ...  بیشتر