Document Type : Research Paper

Authors

1 Communication Sciences. Science and Research. tehran

2 Dean of the Faculty of Communication Sciences of Allameh Tabatabai University

3 Assistant Prof., Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University Science and Research Branch ,Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this article is to survey the role of mobile social network in reproduction of the ethnic identity of Kurdish students in Tehran universities. To this end, using the deductive strategy, we have set up a theoretical framework for compilation (the theory of Domestication of Media, Ted Robert gurr's Ethno-Political Identity Theory and Henri Tajfel's social identity Theory). The data collection tool was a written questionnaire. A sample of 400 students from Kurds in social sciences and human sciences of Tarbiat Modarres, Tehran, Shahid Beheshti, Allameh Tabataba'i and Shahed universities were surveyed using cluster sampling. The statistical analysis of the survey also revealed that the social software programs included the Telegram, the Instagram, WhatsApp and Emo. Analytical results have shown that Telegram and Instagram, without controlling the impact of political, social and cultural variables, have been related to the ethnic identity of students, but by controlling the impact of these variables, the impact of the use of social media on telegrams and Instagram has been greatly reduced. Thus, the present paper has shown that modern social media is only a new way of representing the identity of individuals and the main causes of ethnic identity escalation should be sought in the offline world and among structural causes such as relative deprivation, dissatisfaction, ethnical life experience, and so on.

Keywords

منابع:
- احمدزاده، مصطفی. (1386). جهانی-محلی شدن و هویت کردی، مطالعه موردی مهاباد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- احمدی، حمید. (1378). قومیت و قوم‌گرایی در ایران، افسانه و واقعیت. چاپ دوم: نشر نی.
- آموسی، مجنون. (1384). بررسی احساس تعلق به هویت ملی و قومی در بین جوانان شهر پیرانشهر. پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد انسان‌شناسی، تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- بخشی تلیایی، شیرزاد و هاشمی، شهناز و مسعودی فر، محمد (1395). بررسی تأثیرات و پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، توئیتر، لاین و وایبر) بر هویت اجتماعی کاربران. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، سال دهم، شماره 30.
- بیکر، ترز آل. (1386). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی.
- خلیلی اردکانی، محمدعلی؛ معیدفر، سعید و ساعی، علی. (1392). جهانی‌شدن و تأثیر آن بر هویت قومی و ملی مطالعه کردهای سنندج. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره 1.
- دواس، دی‌ای. (1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، انتشارات نی.
- رابرت‌گور، تد. (1377). اقلیت‌ها، ملی‌گراها و برخوردهای سیاسی. ترجمه حمیدرضا کریمی، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره اول پاییز.
- علیزاده، توحید و محمدی، نریمان. (1394). بررسی نقش شبکه اجتماعی وایبر در برساخت هویت نسلی جوانان. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، شماره 32.
- فرقانی، محمدمهدی و بدیعی، بهار (1394). فرآیند اهلی‌سازی تکنولوژی رسانه‌ای: تجربه زیسته جوانان ایرانی در پذیرش تلفن همراه هوشمند. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، شماره 4، زمستان 1394، صفحه 133-178
- قاسمی، فرزانه. (1383). مراتب و مؤلفه‌های هویت. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- Boyd, Danah; Heer, Jeffrey. (2006). Profiles as Conversation: Networked Identity Performance on Friendster. Hawaii International Conference on System Science.s (HICSS-39).
- Jackson, James., Williams, Daivid and Spencer, Michael (1999). Race, stress and physical health: The role of group identity. In R. J. Conrad & R. D. Ashmore (Eds.) Self and Identity: Fundamental Issues. New York: Oxford University Press; 71-100.