یوسف رمضانی؛ محسن رجب زاده؛ مهناز رئوف سلامتی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان نحصیلات تکمیلی مؤسسات آموزش عالی شهر مشهد میباشد که به شیوهی نمونهگیری از نوع غیراحتمالی در دسترس انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان نحصیلات تکمیلی مؤسسات آموزش عالی شهر مشهد میباشد که به شیوهی نمونهگیری از نوع غیراحتمالی در دسترس انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و معادلات ساختاری "SEM"در نرم افزار Smart PLS تحلیل گردید که مطابق نتایج بدست آمده، عوامل روابط متقابل، لذت در کمک به دیگران، اعتماد، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده درک شده و سازگاری بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند و ساماندهی تلاش بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر منفی دارد. خودکارایی دانشی بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر ندارند. همچنین عامل نفوذ همکاران بر هنجار ذهنی کاربران نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل خودکارایی دانشی، سهولت استفاده درک شده، قابلیت دسترسی به منابع بر کنترل رفتاری درک شده کاربران نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین نگرش نسبت به تسهیم دانش، کنترل رفتاری درک شده نسبت به تسهیم دانش بر تمایل به تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی تأثیر ندارند و هنجار ذهنی نسبت به تسهیم دانش بر تمایل به تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد.