کامران فرج زاده؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ علیرضا رشیدی کمیجان
چکیده
امروزه بسیاری از زمینههای تحقیقاتی و کسبوکار بهنوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند. لذا شناخت و آگاهی از نحوهی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمعآوری ...
بیشتر
امروزه بسیاری از زمینههای تحقیقاتی و کسبوکار بهنوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند. لذا شناخت و آگاهی از نحوهی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمعآوری داده از کاربران، به جهت رسیدن به اهداف و نتایج تحقیق، با استفاده از روشهای سنتی معمولاً زمانبر و همراه با بیدقتی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه رویکردی نوین جهت جمعآوری داده از افراد، بهمنظور سنجش ادراک آنان در خصوص یک موضوع معین، در قالب یک مطالعهی موردی میباشد. در این تحقیق جهت بررسی رضایتمندی کاربران سه اپلیکیشن تاکسیهای اینترنتی در ایران، به نامهای اسنپ، تپسی و کارپینو، از نظرات آنان در شبکه اجتماعی توییتر استفاده گردید. روش تحقیق در پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی است. جامعه آماری، کلیه کاربران سه اپلیکیشن یادشده و عضو در شبکه اجتماعی توییتر، میباشند که نظرات خود را در رابطه با این اپلیکیشنها منتشر مینمایند. در طول انجام تحقیق، درمجموع ۶۸۲ نظر از توییتهای مربوطه بهصورت مقطعی، در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۰، با استفاده از رابط برنامه کاربردی توییتر و هشتکهای مرتبط، جمعآوری گردید.