محسن روشنیان رامین؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور؛ حسن رستگارپور
چکیده
این مقاله باهدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای معمایی در خلاقیت دانشآموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یک مدرسه بهصورت هدفمند انتخاب شد. نمونه این پژوهش شامل 30 دانشآموز از پایه چهارم تا ششم ...
بیشتر
این مقاله باهدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای معمایی در خلاقیت دانشآموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یک مدرسه بهصورت هدفمند انتخاب شد. نمونه این پژوهش شامل 30 دانشآموز از پایه چهارم تا ششم بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت جایگزینی تصادفی در گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. ابزار این پژوهش شامل پنج بازی رایانهای معمایی بود که این 5 بازی از بین بیش از 200 بازی معمایی انتخاب شد، همچنین ابزار گردآوری دادهها آزمون تصویری فرم ب خلاقیت تورنس بود که شامل چهار خرده مقیاس: سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط میباشد. روش گردآوری دادهها بهصورت پیمایشی و روش تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون آماری تی مستقل بود. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای رایانهای معمایی بر خلاقیت و ابعاد آن تأثیر مثبت داشته و فرضیههای پژوهش (خلاقیت و ابعاد آن شامل سیالی، اصالت و بسط) در سطح معناداری 0.001 تائید شدند. نتایج نشان داد که بازیهای رایانهای معمایی که برخی ویژگیهای خاص مانند مسئله محوری، تأکید بر جستجو و اکتشاف و داشتن راهحلهای متنوع رادارند میتوانند در پرورش خلاقیت مؤثر باشند.