صدرالدین طاهری؛ احمد مصطفوی
چکیده
بازیهای رایانهای در جهان معاصر به ابزارهایی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای شکل دادن به اندیشه نسل جوان بدل شدهاند. نمونههایی از این بازیها به موزهها راه یافتهاند؛ مبحث زیباییشناسی بازی در محافل علمی پا گرفته است؛ و کشورهای گوناگون در تلاشند تا سهمی از بازار رو به رشد بازیسازی را از آن خود کنند، همچنین طراحی بازیهای ...
بیشتر
بازیهای رایانهای در جهان معاصر به ابزارهایی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای شکل دادن به اندیشه نسل جوان بدل شدهاند. نمونههایی از این بازیها به موزهها راه یافتهاند؛ مبحث زیباییشناسی بازی در محافل علمی پا گرفته است؛ و کشورهای گوناگون در تلاشند تا سهمی از بازار رو به رشد بازیسازی را از آن خود کنند، همچنین طراحی بازیهای برگرفته از اسطوره یا تاریخ ملی طی دهههای گذشته یکی از بنیادهای سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای توسعهیافته بوده است، زیرا بازیهای رایانهای از سویی بهسبب رواج گسترده و تاثیرگذاری عمیق به رسانهای مهم در جهان معاصر بدل شدهاند و از سوی دیگر توانستهاند به گسترش فزاینده بحران هویت در نسل جوان دامن بزنند. این پژوهش یک موردکاوی با رویکرد تحلیلی ـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن بهشیوه اسنادی و موزهای دادهاندوزی شدهاند. هدف اصلی این نوشتار پیشنهاد روشی برای بهرهگیری از نقشمایههای ملی ایران در طراحی بازیهای رایانهای است. با بهرهگیری از نظریه گشتالت بیانگرای آرنهایم، دستهبندی گونههای غوطهوری توسط ارمی و مایرا، و نیز کارکردشناسی سبکهای گرافیکی و ابزارهای دیداری مورد استفاده در طراحی بازی توسط وو، این مقاله تلاش دارد راهبردی برای استفاده از نقشمایههای رایج در هنر باستانی ایران در طراحی بازی ارایه کند. بررسی آثار برگزیده که از سفالینههای هزاره چهارم پ.م شوش در موزه لوور برگرفته شدهاند، نشان میدهد این نقشمایهها در شیوه انتزاع سبکوار میتوانند نیازهای گوناگون طراح همچون شخصیتپردازی، بافتسازی و نشانهپردازی را تامین سازند و خمیرمایه طراحی بازیهای هویتمدار برپایه هنر ملی ایران باشند.