هانیه حقیقی نیا؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمد سلطانی فر
چکیده
چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. ...
بیشتر
چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. اولین قدم برای تغییر رویهها، اطلاعاتی است که از طریق «ارزیابی عملکرد» حاصل میشود. در این مقاله، عملکرد رسانههای پخش در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام و سروش) با استفاده از مدلهای CCR و BCC در تحلیل پوششی دادهها ارزیابی شده است. نتایج در دو ماهیت ورودی و خروجی -که سطح فعالیت سازمان و سطح پاسخ مخاطبان نامیده شده است- ارزیابی و نتایج حاصل از اجرای دو مدل مقایسه شده است. درواقع، عملکرد هر یک از این واحدها در استفادهی بهینه از منابع برای تولید ستادهها، ارزیابی شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است که بهعنوان واحد تصمیمگیرنده در نظر گرفته شدهاند. نتایج نشان میدهد تعدادی از واحدها با اجرای مدلهای CCR و BCC در سطوح فعالیت سازمان و پاسخ مخاطبان، بهطور مشترک کارا بودهاند؛ اما با اجرای مدل BCC واحدهای دیگری نیز کارا شناسایی شدهاند. سپس بهکمک تحلیل ابرکارایی، واحدهای کارا رتبهبندی شدهاند. در نهایت، واحدهای ناکارا در هر یک از شبکههای اجتماعی شناسایی و بهمنظور بهبود عملکرد واحدهای ناکارا، استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. این الگو به مدیران رسانهای کمک خواهد کرد تا عوامل ناکارایی خود را در مقایسه با رقبا شناسایی کرده و به واحدی کارا، تبدیل شوند.