مریم طاهریان؛ علی دلاور؛ محمدرضا رسولی؛ سید وحید عقیلی
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران میپردازد. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش توصیفی، همبستگی بوده و با استفاده از ضرایب همبستگی محاسبهشده، اقدام به تدوین مدل ساختاری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران میپردازد. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش توصیفی، همبستگی بوده و با استفاده از ضرایب همبستگی محاسبهشده، اقدام به تدوین مدل ساختاری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل با 400 نفر انتخاب شد. اطلاعات لازم بهوسیله پنج پرسشنامه هوش ریون، هوش هیجانی بار- آن، خلاقیت تورنس، ویژگیهای شخصیتی پنج عاملینئو[1] و پرسشنامه محقق ساخته شبکههایاجتماعی جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات آزمون نیز در دوطبقه توصیفی و استنباطی صورت گرفت که عمدهترین نتایج آن بدین قراراست: بر اساس نتایج مشخص شد که اثر مستقیم هوش بر استفاده از شبکههای اجتماعی معنادار نمیباشد، اما اثر هوش بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که اثر مستقیم هوش هیجانی توانسته است استفاده از شبکه اجتماعی را پیشبینی کند. فرضیه پژوهشی مبنی بر اینکه خلاقیت، استفاده از شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکند، تأیید نشد. اثر ویژگیهای شخصیتی بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است و هوش هیجانی در مقایسه با سایر متغیرهای شناختی نقش بیشتری در پیشبینی استفاده از شبکههای اجتماعی دارد.
[1]. NEO Five-factor Personality traits
فریده حسین ثابت؛ زهرا جهانگرد؛ عبدالله معتمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه انسجام خانواده رضویه و سامانی و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام و برای بررسی برازش کلی مدل آزمون هوسمر و لمشو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای انسجام خانواده و هوش هیجانی توانستند بهطور مستقل و معناداری کاربر و غیر کاربر بودن افراد را پیشبینی نمایند، 2) بین انسجام خانواده و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 3) بین زیرمقیاسهای هوش هیجانی و نمره کل آن و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 4) همبستگی معناداری بین سبکهای دلبستگی با میزان استفاده از فیسبوک وجود ندارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افرادی که دارای هوش هیجانی پایین و انسجام خانوادگی کمتر هستند بیشتر به سمت استفاده از فیسبوک گرایش پیدا میکنند و بین استفاده از فیسبوک و سبکهای دلبستگی رابطهای وجود ندارد.