سیدعلی شریفیفرد؛ محمد احمدپناه؛ سیدعلی قطبی؛ هانیه قبله وردی
چکیده
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان ...
بیشتر
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان درآمدهای حاصل از سختافزار و نرمافزار این صنعت در ایران و جهان و نقاط ضعف و قوت بازیهای ایرانی، با روش مرور سیستماتیک، مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که متخصصین حوزهی بازیهای رایانهای، ازلحاظ منطقی و تجربی، میتوانند با تحلیل مهندسی، زیباییشناختی و روانشناختی بازیهای پرطرفدار و ارائه ی ایدههای نوآورانه شامل داستانهای جدید و جذاب، رعایت جذابیتهای دیداری-شنیداری، کاربرد مؤلفههای روانشناختی مثبت و مؤثر در شروع، ادامه و اتمام بازی و چگونگی پیوستگی مراحل و پاداشهای مؤثر و به هنگام در طول بازی و نیز موسیقی خوب و متناسب، بازیهای با کیفیت بالا و جذاب با استفاده از ظرفیتهای داخلی و رعایت جنبه های فرهنگ ایرانی طراحی کنند؛ بنابراین، مشخص شد که بازیسازی یک کار تیمی و تخصصی دقیق و چندجانبه است. همچنین، در پایان، به تأثیر پاندمی کووید-19 بر بازیها و تعامل صنعت رمزارزها و صنعت گیم اشاره شد که از این رهگذر تیمهای بازیسازی آینده میتوانند به شرایط خاص (مانند کووید-19) و صنعت رمزارزها در حوزه بازیسازی توجه داشته باشند.