طاهر روشندل اربطانی؛ کبری صمدی؛ سعید قنبری
چکیده
رشد میلیونها نفر از مصرفکنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانهها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربردپذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار میدهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربردپذیری تارنماهای خبری بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری ...
بیشتر
رشد میلیونها نفر از مصرفکنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانهها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربردپذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار میدهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربردپذیری تارنماهای خبری بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری این تحقیق را دانشجویان سال تحصیلی 95-96 دانشگاه تهران تشکیل دادهاند که 201 تن از آنها بر اساس فرمول کوکران بهعنوان جمعیت نمونه و از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند. تکنیک «تفاضل معنایی» برای بررسی هدف تحقیق بهکار گرفته شد و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندار QUIS مبتنی بر طیف آزگود صورت گرفت. یافتههای این تحقیق نشان داد، از مجموع امتیازات کاربردپذیری، تارنمای بیبیسی فارسی 71/42 درصد و تارنمای شبکه خبر 48/84 درصد را کسب کردهاند. همچنین امتیازات شش بخش «احساس کلی نسبت به تارنما»، «اصطلاحات بهکار رفته و اطلاعات ارائه شده»، «یادگیری»، «قابلیتهای تارنما»، «ارتباط تارنما با کاربر» و «صفحه تارنما» حکایت از پیشرو بودن تارنمای بیبیسی فارسی در تمامی بخشها نسبت به تارنمای شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانداشت و در نتیجه مطابق با نظر پاسخگویان در این نحقیق، پیروز رقابت کاربردپذیری تارنماهای بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تارنمای بیبیسی فارسی بود.