زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده
چکیده
با ظهور شبکههای اجتماعی آنلاین در سالهای اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتیها در این شبکهها مواجه هستیم. سلبریتیها در این شبکهها بدون واسطه رسانههای رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی میکنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتیها از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزار جلوی صحنه استفاده میکنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...
بیشتر
با ظهور شبکههای اجتماعی آنلاین در سالهای اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتیها در این شبکهها مواجه هستیم. سلبریتیها در این شبکهها بدون واسطه رسانههای رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی میکنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتیها از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزار جلوی صحنه استفاده میکنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان را به مخاطبان شبکههای اجتماعی عرضه کنند. ازآنجاکه این اشخاص مورد اقبال و توجه افراد زیادی در جامعه هستند، این تحقیق نحوه خودبازنماییهای آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهعنوان افراد مورد رجوع و پربیننده موردمطالعه قرار داده است. برای این منظور از طریق استخراج الگوهای خودبازنمایی و تکنیکها و استراتژیهای آن به ارائه مدلی جامع از نحوه خودبازنمایی سلبریتیها در این شبکه پرداخته است. 391 پست اینستاگرامی از صفحات 5 نفر از سلبریتیهای ایرانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی روی نمونهها که شامل مهناز افشار، رامبدجوان، بهنوش بختیاری، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار میباشد، پنج الگوی خودبازنمایی را در صفحات آنها به دست داد. این پنج الگو شامل الگوی بازنمایی هویت حرفهای، الگوی بازنمایی کنشگری اجتماعی، الگوهای تعاملگرایانه با مخاطبان، الگوی بازنمایی کنشگری سیاسی و الگوی بازنمایی زندگی شخصی روزمره میباشد. با استفاده از تفسیرهای نشانه شناختی و استخراج دلالتهای ضمنی این الگوها، مؤلفههای پنجگانه خاص و محبوب بودگی، عادی و از جنس جامعه بودگی، فعال و مسئولیتپذیر بودگی، مورد تأیید و خیرخواه بودگی و صمیمی و مردمی بودگی به دست آمد که در کلیت سلبریتیها را به مثابه گروه مرجع بازنمایی میکند.