سیده شیما کارانجام؛ سید رضا سید جوادین؛ محمدرحیم اسفیدانی؛ مسلم علی محمد لو
چکیده
یکی از منابع عمده دانش بشری که نقش مهمی در بقا و سلامت جوامع ایفا میکند دانش حکومتداری و مدیریت عمومی امور است. نظام سیاستگذاری به فراخور فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناورانه حاکم بر عالم، میبایست سبک و سیاق مناسبی برای حکمرانی موفق برگزیند. باتوجه به ظهور عصر شبکه و باتوجه به نفوذ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی فردی ...
بیشتر
یکی از منابع عمده دانش بشری که نقش مهمی در بقا و سلامت جوامع ایفا میکند دانش حکومتداری و مدیریت عمومی امور است. نظام سیاستگذاری به فراخور فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناورانه حاکم بر عالم، میبایست سبک و سیاق مناسبی برای حکمرانی موفق برگزیند. باتوجه به ظهور عصر شبکه و باتوجه به نفوذ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی فردی و خطمشیگذاری حاکمیتی، این مطالعه با هدف طراحی مدل نگاشت شناختی ذهنی حکمرانی بر شبکههای اجتماعی با استفاده از تکنیک استخراج استعاری زالتمن (زیمت) که یکی از روشهای پژوهش برگرفته از علوم اعصاب در مدیریت است اجراگردیدهاست. بدینمنظور با 12 نفر از خبرگان، کارشناسان و محققان فعال مدیریت، حکمرانی و رسانههای اجتماعی مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با میانگین زمانی 3:24 ساعت و با پراکندگی جغرافیایی از 5 استان کشور: تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و مشهد در فضای Adobe Connect انجام گرفت. پساز تحلیل نتایج 67 مفهوم برای طراحی مدل شناسایی شد و سرانجام جهت ساختاربخشی نقشه اجماعی از نرمافزار 9Atlas.ti استفاده شد، امیداست این الگو بتواند دریچه جدیدی پیشروی اندیشمندان، فعالان دستگاههای حکومتی و بازیگران راهبردی جهت تدوین سیاستهایی اثربخش و کارآمد در حوزه حاکمیت شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابر رسانه پویا در سطح ملی و فرامرزی بگشاید.
کبری بخشی زاده برج؛ رضا خادم حسینی؛ مهدی بشیرپور
چکیده
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی ...
بیشتر
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی علت عدم اقبال و توجه مردم به پیامرسانهای ایرانی و مقایسه آن با پیامرسانهای خارجی پرداخته است تا بتواند با قیاس تفاوتهای بین پیامرسانهای داخلی و خارجی از نظر کاربران به مدلی برای طراحی پیامرسان ایرانی مناسب با سلیقه کاربران دست پیدا کند. در این تحقیق از رویکرد پدیدارشناسی و روش زیمت برای استخراج نقشه ذهنی کاربران نسبت به پیامرسانهای داخلی و خارجی استفادهشده است و در این راستا از 15 نفر از دانشجویان در شهر تهران مصاحبه زیمت به عمل آمده است. یافتههای تحقیق در سه محور نقشه ذهنی پیامرسانهای داخلی، نقشه ذهنی پیامرسانهای خارجی و مقایسه بین این دو نقشه بوده است. دو نقشه اجماعی بهصورت سازهای با یکدیگر مقایسه و تحلیل شدند. تعداد سازههای استخراجشده پیامرسان ایرانی نسبت به پیامرسان خارجی بیشتر بود که نشاندهنده دغدغه کاربران نسبت به پیامرسان ایرانی است. اکثر این سازهها ماهیتی منفی داشتند و با تحلیل این سازهها میتوان دریافت که قسمتی از مشکلات پیامرسانهای ایرانی در طراحی و مشکلات فنی آنان و قسمت دیگر ریشه در مشکلات مدیریتی دارد. در انتها مقایسه بین پیامرسانها تحلیلشده و پیشنهادهایی به سازندگان و مدیران جهت طراحی پیامرسان ایرانی با توجه به نیاز کاربر داده شده است.