اکبر نصرالهی کاسمانی؛ فرزانه شریفی
چکیده
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه ...
بیشتر
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه در رسانه بازی بازنمایی شده است؟ ازاینرو، به مطالعه مهمترین بازیهای بازنماییکننده شرق که مبتنی بر یک روایت واقعی از جنگهای دو دهه اخیر آمریکا در منطقه خاورمیانه بودهاند، پرداختیم تا نحوه بازنمایی شرق را در این بازی واکاوی نماییم. برای این منظور، بازیهای انتخابشده بهصورت پیوسته و به مدت 120 ساعت بازی شدند و از بازیها، فیلم ضبط شد. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه عنوان بازی از مجموعه بازیهای ندای وظیفه با عنوان «جنگاوری مدرن»، «جنگاوری مدرن 2» و «جنگاوری مدرن 3» تحلیل شدند و مهمترین ابعاد بازنمایی شرق به همراه ویژگیهای آن استخراج شد. ندای وظیفه با 1. سوءبازنمایی سیاسی-نظامی، 2. سوءبازنمایی فرهنگی، 3. سوءبازنمایی دینی (اسلامهراسی)، 4.سوءبازنمایی نژادی، 5. استیلای فرهنگی بر شرق و 6. استیلای سیاسی-نظامی بر شرق، به بازنمایی منفی از این سوژه پرداخته است.