سمیه لبافی؛ علی اصغر کیاء؛ امرالله تقوا
چکیده
استفاده از صفحهنمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه میدهد که به شیوهای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیلتم باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطبان با تلویزیون در افغانستان انجام شده است. در این راستا از ابزار ...
بیشتر
استفاده از صفحهنمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه میدهد که به شیوهای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیلتم باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطبان با تلویزیون در افغانستان انجام شده است. در این راستا از ابزار مصاحبه عمیق و نیم ساختاریافته استفاده کرده و دادههای خود را از مصاحبه با 20 مدیر از پنج شبکه تلویزیون خصوصی در افغانستان و 20 نفر از کاربران صفحهنمایش دوم در این کشور جمعآوری کرده است. پس از تحلیل دادهها به روش تحلیلتم، نتایج که شامل عوامل مؤثر بر توسعه و ترویج صفحهنمایش دوم در افغانستان است در شش دسته تم طبقهبندی گردید. این شش دسته تم شامل ویژگیهای صفحهنمایش دوم، عوامل زمینهساز صفحهنمایش دوم، عوامل بازدارنده صفحهنمایش دوم، پیشرانهای صفحهنمایش دوم، راهبردهای توسعه صفحهنمایش دوم و پیامدهای ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم هستند. در این پژوهش پس از استخراج تمها، همچنین عوامل توسعهدهنده (فردی، سازمانی، محیطی) و عوامل محدودکننده (فردی، سازمانی، محیطی) از هم تفکیک شدند. یافتههای پژوهش به مدیران شبکههای تلویزیونی در افغانستان کمک خواهد کرد تا استراتژیهای جدیدی برای راهاندازی، تولید و مدیریت محتوا در قالب صفحهنمایش دوم اتخاذ کنند تا مخاطب این تکنولوژی جدید پخش تلویزیونی افزایش یابد. درنتیجه، گسترش استفاده صفحهنمایش دوم، به مخاطبان افغانی قدرت تولید روایتهای عمومی را در کنار سازمانهای خبری رسمی و نخبگان سیاسی خواهد داد.