همراز تولایی؛ مینا رنجبر فرد؛ سهیلا مهمان نوازان
چکیده
با توجه به دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نقش رسانههای اجتماعی را در انتقال اطلاعات و گسترش انواع ارتباطات در زندگی روزمره و شخصی افراد نمیتوان نادیده گرفت. مهمترین و اصلیترین عنصر یک رسانه اجتماعی، محتوای آن است و یکی از ویژگیهایی که یک محتوا بایستی داشته باشد تا باعث درگیری کاربر گردد، "عاطفه" میباشد. هدف ...
بیشتر
با توجه به دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نقش رسانههای اجتماعی را در انتقال اطلاعات و گسترش انواع ارتباطات در زندگی روزمره و شخصی افراد نمیتوان نادیده گرفت. مهمترین و اصلیترین عنصر یک رسانه اجتماعی، محتوای آن است و یکی از ویژگیهایی که یک محتوا بایستی داشته باشد تا باعث درگیری کاربر گردد، "عاطفه" میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر ویژگیهای محتوایی بر درگیری محتوایی (درگیری مشتری) با نقش میانجی عاطفه در پلتفرم رسانه اجتماعی (اینستاگرام) میباشد. جامعه مورد نظر، فالوئرهای پیج بیگ بنگ (پیج علمی در ارتباط با نجوم) در اینستاگرام میباشد که تعداد آنها 000/795 است و تعداد نمونه برداشت شده طبق جدول مورگان 384 بوده است. برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسشنامه و شمارش بازخوردهای لایک و کامنت کاربران اینستاگرام استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار PLSانجام شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای محتوایی که شامل سه بعد اصالت، لذتگرایی و کیفیت است، بر درگیری محتوایی که شامل لایک و کامنت است اثر دارد. همچنین نتایج نشان داد که هر سه بعد اصالت، لذتگرایی و کیفیت بر عاطفه تأثیر دارند. اثر متغیر عاطفه که شامل سه بعد خشنودکننده، برانگیختگی و تسلط است نیز بر درگیری محتوایی تایید گردید. با توجه به نتایج این پژوهش، شرکتها برای موفقیت در کسب وکار خود نیاز دارند که به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی توجه نمایند. در واقع سازمانها بایستی محتوایی مفید، سرگرم کننده و لذت بخش تولید کنند تا مشتری خود را هر چه بیشتر با برند خود درگیر نموده و او را وفادارتر سازند.