نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت رسانه و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

چکیده

ابزارهای ارتباطی نوین در بستر فضای مجازی و دیجیتال در قرن 21 در شکل‌دهی به افکار عمومی و ذهنیت‌ها، تأثیر به سزایی دارند. هدف این تحقیق، راهبردهای مطلوب ارتقاء دیپلماسی دیجیتال ج.ا.ا در دوران پسابرجام است. این تحقیق با استفاده از روش دلفی، طی سه مرحله، با بهره‌گیری از الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک انجام شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات خبرگان این حوزه استفاده شد. بعد نوآورانه این تحقیق استفاده از نخبگان عرصه های ارتباطات بین الملل و روابط بین الملل و مطالعات امنیتی در گروه دلفی و ترکیب این مباحث سه گانه در یافته ها و نتیجه تحقیق است. نتیجه این تحقیق نشان داد راهبردهای رقابتی مناسب‌ترین راهبردها برای ارتقاء دیپلماسی دیجیتال ج.ا.ا در دوران پسابرجام هستند. در انتها راهبردهای رقابتی تدوین شده اولویت بندی شدند. مهمترین راهبرد این تحقیق « بهره گیری از گسترش شبکه های رسانه ای خصوصی در فضای مجازی با حمایت کارشناسان نخبه رسانه ای برای حضور کارا و اثربخش در فضای جنبش‌های اجتماعی معاصر جهانی در دوران پسابرجام » است، که به نظر می رسد با نظریه موازنه نرم مطابقت دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strategies to Improve Islamic Republic of Iran Digital Diplomacy in the Post- JCPOA

نویسنده [English]

  • Ahmad Aminfard

PhD in Media Management and Member of the Young and Elite Researchers Club of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Communication new tools in the 21st century on the platform of cyberspace and digital play an important role in shaping public opinion and mindsets.The main aim of the research is to achieve the most approprate strategies to improve Islamic Republic of Iran digital diplomacy in the Post- JCPOA. This research using the Delphi method and utilizes a three-step model program - Strategic David . Innovative dimension of this research is the use of the elite of international communications and international relations and security studies in the Delphi group and combining these three topics into the findings and outcome of the research. Therefore, to achieve the research objectives , the experts' viewpoints were used . The result of the research showed, the competitive strategies are the most appropriate strategies to improve Islamic Republic of Iran digital diplomacy in the Post- JCPOA .finally, developed competitive strategies were prioritized. The main strategy in this research is “Exploiting the expansion of private media networks in cyberspace with the support of elite media professionals for the effective and effective presence of contemporary global social movements in post- JCPOA period” It seams that this strategy corresponded soft balance theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Digital Diplomacy
  • Soft Balance
  • Islamic Republic of Iran
  • Post- JCPOA
منابع
اسدی کرم، آذر (1395)، مقایسه نوع دیپلماسی رسانه‌ای رهبران دیپلماتیک جهان در رسانه‌های اجتماعی، رساله دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
اعرابی، سید محمد (1385)، درس‌نامه برنامهریزی استراتژیک، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
امین فرد، احمد (1395)، استراتژی‌های اثربخش فریب سیاسی رسانه‌ای، همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات، تهران: دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی.
بروجردی علوی، مهدخت و صدیق یزدچی، امیرسعید (1396)، تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی و قومی در ایران، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 12، زمستان 1396.
بنت، دابلیولنس و انتمن، رابرت ام.(1389). سیاست رسانه‌ای شده، ارتباطات در آینده دموکراسی، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بیولا، کورنلیو و هلمز، مارکوس (1395)، دیپلماسی دیجیتال؛ نظریه و عمل. ترجمه: رعنا کاظمی مهرآبادی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
پستمن، نیل (1376)، تکنوپولی، تسلیم فرهنگ به تکنولوژی، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: اطلاعات.
دلاورپور اقدم، مصطفی (1396). فرصت‌ها و چالش‌های پسابرجام، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران.
دیوید، فرد آر. (1390)، مدیریت استراتژیک، چاپ بیست و یکم، (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی مترجم)، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
صدوقی، مرادعلی (1382)، رسانه: سلاح جنگ یا ابزار حل منازعه، فصل‍نامه پژوهش و سنجش، سال دهم شماره 34 تابستان 1382.
طباطبایی، سید محمد و سلیمی، حسین و موحدیان، احسان (1395)، تأثیر سایبر دیپلماسی آمریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (موردمطالعه سایت صدای آمریکا)، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال دوم، شماره 6، تابستان 1395.
عاملی، سید حامد و خرازی محمدوندی آذر، زهرا و مظفری، افسانه (1395)، «دیپلماسی شبکه‌ای به‌مثابه دیپلماسی آینده: نقش تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال دوازدهم، شماره سی و چهارم، بهار 1395.
عبدالله خانی، علی (1386)، جنگ نرم 3 (نبرد در عصر اطلاعات)، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات بین‌المللی ابرار معاصر تهران.
فاضلی، نعمت‌الله و سلطانی فر، محمد و عباسی، حجت الله (1396)، مزیت‌ها و کارکردهای شبکه‌های اجتماعی برای گروه‌های تروریستی (مطالعه موردی استفاده گروه داعش از توئیتر و فیسبوک)، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 12، زمستان 1396.
گیلبوآ، ای‌تان. (1388)، ارتباطات جهانی و سیاست خارجی، ترجمه حسام‌الدین آشنا و محمدصادق اسماعیلی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
نای، جوزف اس. (1390)، آیندهی قدرت، چاپ اول، (رضامراد صحرایی، مترجم)، تهران: حروفیه.
نای، جوزف اس. (1387)، قدرت در عصر اطلاعات از واقعگرایی تا جهانی‌شدن، چاپ اول، (سعید میرترابی، مترجم)، تهران: پژوهشکده‍ی مطالعات راهبردی.
نای، جوزف اس و پاپ، رابرت (1392)، قدرت و موازنه نرم در سیاست بینالملل، چاپ اول، (عسگر قهرمانپور، مترجم)، تهران: پژوهشکده‍ی مطالعات راهبردی.
نقیب‌السادات، سیدرضا (1389)، تهدیدهای رسانه‌ای غرب و نقش بسیج در رفع تهدیدها، فصلنامه مطالعات بسیج، سال سیزدهم، شماره 48، پاییز 1389.
Anholt, S. and J. Hilderth. (2005) “ Let Freedom and Cash Registers Ring: America as a Brand.” Place Branding 1(2):1-4.
Aronczyk, M. (2008). ”Living the Brand”: Nationality, Globality, and the Identity Strategies of Nation Branding Consultants.” International Journal of Communication 2:41-65.
Brooks, Stephan G. and William C. Wohlforth. (2005), "Hard Times for Soft Balancing." International Security 30(1): 72-108.
Cowan, J, and Arsenanult, (2008) “Moving from Monologue to Diaogue to Collaboration: Three Layers of Public Diplomacy.” The ANNALS of American Academy of Political and Social Science 616(1): 10-30.
Fan, Y. (2010). “Branding the Nation: Towards a Better Understanding.” Place Branding and Public Diplomacy, 6(2): 97-103.
Fletcher, T. (2012). Blog: The Naked Diplomat. http://blogs.fco.gov.uk/tomfletcher/2012/10/02/the-naked-diplomat/).
Gudjonsson, N. (2005) “Nation Branding” Place Branding, 1(3): 283-298.
Hayden, C (2012) “Social Media at State: Power, Practice, and Conceptual Limits for US Public Diplomacy?” Global Media Journal Fall: 1-15.
Hermann, C.F (1963), Some Consequences of Crisis, Administrative Science Quarterly.
Jain, R. & L. H. Winner. (2013) “Country Reputation and Performance: the Role of Public Relation and News Media. “ Place Branding and Public Diplomacy 9(2): 109-123.
Kaneva, N. (2011) “Nation Branding: Toward an Agenda for Critical Research.” International Journal of Communication 5:117-141.
Kelley, Judith. (2005). "Stratetegic None –cooperation as Soft Balancing: Why Iraq was not Just about Iraq." International Politics 42:153-173.
Kotler, P. and D. Gertner (2002) “Country as Brand, Product, and beyond: Place Marketing and Brand Management Perspective.” Brand Management 9(4-5): 249-261.
Metzgar, E. T. (2012) “Is it the Medium or the Message? Social Media, American Public Relations & Iran.” Global Media Journal 1(2): 1-16.
Papadopoulos, N. and L. Heslop (2002) “Country Equity and Country Branding: Problems and Prospects.” Brand Management 9(4-5): 294-314.
Pape, Robert. (2005). "Soft Balancing against the United States. “ International Security” 30(1): 7-45.
Walt, Stephan M. (2005). Taming American Power: The Global Response to U.S. Primacy. Newyork: W.W. Norton & Company.
Yilmaz, G. (2016), What You Do and How You Speak Matter: Behavioral and Linguistic Determinants of Performance in Virtual Teams, Jurnal of Language and Social Psychology, Vol. 35(1) 76-97, DOI:10.1177/0261927X15575772.