سیاست رسانه‌ای شده؛ نمونه پژوهی مقایسه‌ای جو لوله کش و میرزاآقا

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده فرهنگ پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات، حیات اجتماعی بطور عام و حیات سیاسی بطور خاص، عمیقاً رسانه-ای شده است. در کنار تعابیر متنوعی که تاکنون از این پدیده‌ ارائه شده است، این مقاله بر تعبیری خاص از سیاست رسانه‌ای شده استوار است مبنی بر وضعیتی که در آن، گسترش حضور و نقش رسانه‌ها در حیات سیاسی جوامع، شرایطی را فراهم می‌آورد که افراد عادی امکان کنش‌گری خاص و فعالانه سیاسی بیابند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا رسانه‌ای شدن سیاست تمامی جوامع را فارغ از ظرفیت‌های خاص و ویژگی‌های زمینه‌ای خود به یک شکل متاثر می‌کند یا پدیده‌ای زمینه‌مند است که بروندادهای متفاوت و متنوعی را در محیط‌های متفاوت به همراه خواهد داشت. در این راستا دو نمونه‌ی جو لوله‌کش در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده 2008 و میرزاآقا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 1396 به عنوان افرادی عادی که رسانه‌ای شدن سیاست امکان تبدیل آنان به سوژه‌های کنشگر سیاسی را فراهم آورده موضوع مطالعه‌ای مقایسه‌ای قرار گرفتند. با انتخاب جامعه‌شناسی فرهنگی به عنوان چارچوب نظری، مقایسه‌ی این دو نمونه در سه شاخص پویائی سوژگی سیاسی، گونه‌شناسی رسانه‌ها، و ماندگاری سوژگی سیاسی نشان داد که رسانه‌ای شدن سیاست پدیده‌ای زمینه‌مند است که در جوامع توسعه‌یافته‌ی دموکراتیک، پویائی حداکثری سوژگی سیاسی در بستر تمامی سطوح رسانه‌های کلان‌مقیاس، میان‌مقیاس و خرد‌مقیاس، و با ماندگاری سوژگی بالا را به همراه دارد اما در جوامع درحال توسعه و شبه دموکراسی‌ها، پویائی حداقلی سوژگی سیاسی تنها در سطح رسانه‌های خردمقیاس و محدود به دوره‌های برگزاری انتخابات را ممکن می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mediatized politics, Comparative case study of Joe the Plumber and Mirza Agha

نویسنده [English]

  • gholamreza Haddad
Research Center of Cultural Studies
چکیده [English]

In the era of information revolution, social Sphere in general and political Sphere in particular have been deeply mediatized. In addition to the diverse interpretations that have been made so far, this article is based on a specific notion of mediatized politics, in which the expansion of the presence and role of the media in the political Sphere of societies provides the conditions for unofficial and ordinary persons to act az political actors. This research seeks to answer the question of whether mediatized politics affects all societies in any way, irrespective of their specific capacities and contextual characteristics equally or it is a contextual phenomena that brings different and diverse outcomes in different societies. In this regard, two cases of Joe the plumbers in the US presidential election of 2008 and Mirza Aqa in the 12th presidential election of 1396 as unofficial pesons, which provided the media with the opportunity to turn them into political activists, were the subject of a comparative study. Relying on cultural sociology as a theoretical framework, the comparison of these two cases in three indices of the dynamics of political subjectivity, typology of the media, and the survival of political subjectivity showed that mediatized politics is a contextual phenomena that in democratic developed societies yields maximum dynamic and long-lasting of political subjectivity in the context of all levels media, but in developing societies and pseudo-democracies, has minimal dynamics of political subjectivity only at the level of the micro-media and limited to elections campaign time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mediatized Politics
  • Cultural Sociology
  • Joe the Plumbers
  • Mirza Agha
  • Presidential Elections

- آذری، طاهره و رضوی دینانی، ابتسام. (1391)، «رسانه­ای شدن سیاست»؛  مطالعات رسانه­ای؛ دوره 7، شماره 2، صص 163-174.

- عصر ایران. (1396). اهدای یک دستگاه وانت تندر ایران خودرو به «میرزا آقا» (+فیلم و عکس)، در: https://bit.ly/2GhVVQP

- بک، لس و دیگران. (1394). مقدمه ای بر جامعه شناسی فرهنگی؛ مترجم: غلامرضا حداد؛ تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

- 24آنلاین نیوز. (1396). «تبلیغ قالیباف با بودجه بیت المال در مجله متعلق به شهرداری»، در: https://bit.ly/2IFsH3H

- ایسنا. (1396){1}. دیدار حسن روحانی با فعالین ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری، در: https://bit.ly/2KWzeFz

- ایسنا. (1396){2}. «آقای قالیباف رقیب اصلی روحانی است»،به قلم علی صوفی، در: https://bit.ly/2rJ44bM

- فعالیت تبلیغاتی قالیباف اوج گرفت / حضور در مترو شلوغ، آفتاب (1395)، در: https://bit.ly/2k0Sfdr

- آفتاب. (1396). «گفت‌وگو با میرزا آقا میوه‌فروشی که چهره انتخابات شد»؛ در: https://bit.ly/2rGoT8C

- ایرنا. (1396). «ماجرای یک عکس /اشک های شوقی که میرزا آقا به خاطر اقتدار کشورش ریخت»، در: https://bit.ly/2wH95qX

- ماسولنی، جیانپترو و شولز، وینفرد. (1379). «رسانه­ای شدن سیاست؛ چالشی برای دموکراسی؟» ترجمه: زهره بیدختی و فاطمه فرهنگ­خواه؛ فصلنامه رسانه، سال یازدهم، شماره دوم، صص 8-22.

- آپارات. (1396). «مصاحبه با میرزا آقا (پیرمرد اردبیلی حامی روحانی)»، در: https://bit.ly/2jWEmgp

- رکنا. (1396). «مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری 96+ دانلود مناظره»، در: https://bit.ly/2jVuLGN

- باشگاه خبرنگاران جوان. (1396). «میرزا پیردموسی به دیدار رئیس جمهور می­رود»، در: https://bit.ly/2KpEFf0

- Almond, G. A and Powell, G. B Jr. (1966). omparative politics: A developmental approach, Boston: Little, Brown.

- Fec.gov. (2012). “Financial Summary of Wurzelbacher in Federal Election commission”, in: https://bit.ly/2ICH1dn

- Grunwald, Michael. (2009). “Republicans in Distress: Is the Party Over?”. Time magazine, in:https://ti.me/2fB5HnY

- Itzkoff, Dave. (2008). “Joe the Plumber Lands Book Deal”. The New York Times {1}, in:https://nyti.ms/2jYmwK9

- Youtube. (2008) {1}. “'Joe the Plumber' Becomes Focus of Debate”, in: https://bit.ly/2Iowmzo

- CNN. (2008). “'Joe the Plumber' happy to help candidates make point”,in: https://cnn.it/2wHblPj

- Associated Press. (2009). “Joe The Plumber Files First Reports From Israel On Gaza Crisis by Amy Teibel”, in: https://tgam.ca/2rJo9i7

- Crooks&liars. (2016). “'Joe The Plumber' Says Trump Should Just 'Keep Being Trump' To Win Over Sanders Supporters”, in: https://bit.ly/2KqtfYp

- Gettyimages. (2017). “Joe Wurzelbacher Pictures and Images”,in: https://bit.ly/2rKB5Ev

- Freakingnews. (2008). “John McCain and His Puppet Joe the Plumber”,in: https://bit.ly/2jVAmg8

- Agence France-Presse. (2008). “John McCain telephones ‘Joe the Plumber’”, in: https://bit.ly/2IgWgsZ

- Marinucci, Carla. (2008). “Story of Joe the Plumber springs many leaks That's not his name or his craft, and he owes taxes to Ohio”, Chronicle Political Writer, in: https://bit.ly/2ICIyjD

- Youtube. (2008) {2}.McCain Attacks Obama about Joe the Plumber”,in:https://bit.ly/2jVACM8

- ABCnews. (2008) {1}. “Meet Joe the Plumber”,in: https://abcn.ws/2jVxznj

- Mehta, Seema & Reston, Maeve. (2008). “Candidates repeat debate themes”, Los Angles Times, in: https://lat.ms/2rNFIPd

- Memmott, Mark. (2008). “Obama ad alleges McCain is in oil companies' 'pocket”, ABCnews {2}, in: https://abcn.ws/2jVALza

- Montopoli, Brian.(2008).“Joe the Plumber's Chat with Couric”, CBS NEWS {1}, in: https://cbsn.ws/2rGsQKu

- Montopoli, Brian. (2012). “Joe the Plumber links gun control to Holocaust”, CBS NEWS {2}, in: https://cbsn.ws/2KnHgGd

- CNN. (2007).Obama's November 7 speech on the 'American Dream'”, in: https://cnn.it/2s1Ay07

- Guardian. (2008) {1}. “Obama angers Midwest voters with guns and religion remark”, in: https://bit.ly/1UwX7jg

- Rohter, Larry. (2008). Plumber from Ohio Is Thrust Into Spotlight, The New York Times {2}, in: https://nyti.ms/2IJ14H4

- The New York Times. (2008) {3}. "The Digital TV Transition: More Confusion", by: Taub, Eric A, in: https://nyti.ms/2KnyMyU

- Tehranian, Majid. (1997). “Global Communication and International Relations: Changing Paradigms and Policies”, International Journal of Peace Studies, Volume 2, Number 1. In: https://bit.ly/1Z7A1oU

- Guardian. (2008) {2}.US election: “Who is 'Joe the Plumber' - aka Joe Wurzelbacher?”, In: https://bit.ly/2IjLq5y

- Wurzelbacher, Samuel J., Tabback, ‎ Thomas N. (2009). Joe the Plumber: Fighting for the American Dream, Pearlgate, available in: https://amzn.to/2L2IQPa