نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)

چکیده

فضای مجازی با محوریت و سکانداری پیامرسانهای اجتماعی، بخش غالب مصرف رسانهای مخاطبان را در عصر حاضر تسخیر کرده است. تحلیل اجمالی الگوی ارتباطی کاربران در پیامرسانهای اجتماعی نشاندهندة استفادة متعارف از ایموجی ها است؛ به طوری که کمتر گفتگوی مجازیای را میتوان یافت که تهی از ایموجی باشد. استفادة نادرست، مبهم و چندگانه از ایموجیها به ویژه در فرهنگهایی غیر از فرهنگ مولد آنها، این سؤال را در ذهن نگارندگان پرورید که منشأ این پدیده چیست؟ و تفاوت فرهنگی قرارداد کنندة ایموجی و مصرفکنندة آن چگونه در تحقق چنین پدیدهای اثرگذار بوده است؟ در جهت پرداختن به این دغدغه، سؤال اصلی مقاله اینگونه مطرح میشود که مدلولها و مفاهیم صریح و ضمنی ایموجیهای پیامرسانهای اجتماعی چیست و آیا تأثر آنها از نظام فرهنگی و ارزشی جهان غرب قابل اثبات است؟
این مقاله با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و با استفاده از تکنیک همنشینی و جانشینی، معانی فرهنگی صریح و ضمنی برآمده از ایموجیهای منتخب را (23 ایموجی) در سه بخش خانواده، جنسیت و زبان دست بررسی کرده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که رهیافت فرهنگی حاکم بر ایموجیها، تکثرگرایی و نسبیت فرهنگی برآمده از مدرنیسم و پست مدرنیسم است. طبیعتا این دو رهیافت منجر به بروز پدیدههایی چون خلاء فرهنگی، تفاوت فرهنگی، تضاد فرهنگی، تقابل فرهنگی، ابهام فرهنگی و اشاعة فرهنگی در مصرفکنندگان و مخاطبان شده است. در پایان تأکید مقاله بر اتخاذ رویکرد فعال کشورها در ایجاد ایموجیهای بومی و متناسب با فرهنگ آنها است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Cultural-communicative semiotics of emoji in social messengers, studied case family culture, sexual culture and body language culture

نویسندگان [English]

  • Mohammadsadegh nasrollahi 1
  • Mohammad Javad Badinfekr 2

1 Faculty member of the Culture and Communication and Islamic studies, Imam Sadiq University

2 College of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadiq University

چکیده [English]

چکیده
Concentration on social messengers in cyberspace, has dominated the part of dominant audience of media consumption in the present era. A brief analysis of the communication pattern of users in social messengers shows the usual use of emoji, so that fewer virtual conversations can be found without emoji. The incorrect, vague, and multiple use of emoji, especially in cultures other than their productive culture, raised the question in the minds of the writers about what is the origin of this phenomenon. And how did the cultural difference between the emoji and its consumer use affect the realization of such a phenomenon? In order to address this concern, the main question of the article is that what are the referents and concepts explicit and implicit of social messengers and whether their influence on the cultural and value system of the Western world can be verified?
This paper, using the methodology of semiotics and using fellowship and paradigmatic technique, has explored the explicit and implicit cultural meanings derived from selected emoji (23 emoji) in three parts: family, gender, and language. The findings of this paper show that the dominant cultural approach to emoji is pluralism and cultural relativism deriving from modernism and postmodernism. Naturally, these two approaches have led to phenomena such as cultural vacuum, cultural differences, cultural contradictions, cultural confrontation, cultural ambiguity, and cultural dissemination in consumers and audiences. Last, the emphasis is on adopting an active approach by countries to creating native emoji and in line with their culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-verbal communication
  • emoji
  • culture
  • social messenger
  • cultural semiotics
  • منابع

    • اسمیت، فلیپ و الگزندر رایلی. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
    • ایوانز، ویوین. (1396). «آیا ایموجی‌ها فایده‌ای دارند؟»، ترجمان علوم انسانی. شماره 334:5-331
    • تامپسون، جان ب. (1393). رسانه‌ها و مدرنیته؛ نظریه اجتماعی رسانه‌ها. ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: سروش.
    • چندلر، دانیل. (1394). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه: مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
    • خانیکی،‌هادی و محمود بابایی. (1390). «فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی؛ مفهوم و کارکردها»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی. دوره اول: 96-71.
    • دهقان، علیرضا؛ محبی، نجیبه و برکت، محیا. (1395). «مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه شناسی ایدئولوژی‌های آن»، رسانه‌های نوین. دوره 2، شماره 7، صص 33-1.
    • سجودی، فرزان. (1395). نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
    • عزیزی، فرید؛ اتابک، محمد و افخمی، حسینعلی. (1397). «بازیهای رایانه ای و بازنمایی زنان: تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا»، رسانه‌های نوین دوره 4، شماره 14، 253-221.
    • فرقانی، مهدی و شمسایی نیا، رامین. (1396). «تعامل رسانههای جمعی و فناوریهای نوین ارتباطی؛ بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی»، رسانه‌های نوین. دوره 3، شماره 10، 263-212
    • گیدنز، آنتونی و فیلیپ اسمیت. (1395). جامعه‌شناسی. ترجمه: هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
    • گیرو، پی یر. (1383). نشانه‌شناسی. ترجمه: محمد نبوی، تهران: نشر آگه.
    • محسنی، منوچهر. (1386). بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    • محسنیان راد، مهدی. (1391). ارتباطات انسانی. تهران: سمت.
    • محسنیان راد، مهدی. (1395). ارتباط شناسی 2. تهران: سروش.
    • ویکی پدیا. 1397. «کوپیدو»، ویکی پدیا. بازنشانی شده در: 12/1/97، 21:30 به نشانی: https://fa.wikipedia.org/wiki/کوپیدو
    • هال، استیوارت. (1391). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی. ترجمه: احمد گل محمدی، تهران: نشر نی.

     

    • Alshenqeeti, Hamza. (2016). “Are Emojis Creating a New or Old Visual Language for New Generations? A Socio-semiotic Study”. Advances in Language and Literary Studies. Vol 7/ December 2016. pp 56-69.
    • Danesi, Marcel. (2017). THE SEMIOTICS OF EMOJI: the rise of visual language in the age of the intrnet. Torento: Bloomsbury Academic.
    • DUA, TANYA. 7 MAY (2015). “Emojis by the numbers: A Digiday data dump”. com, Retrieved 2018-04-01 at:

            https://digiday.com/marketing/digiday-guide-things-emoji/

         https://emojipedia.org/heavy-black-heart/

        https://emojipedia.org/person-with-folded-hands/

        https://emojipedia.org/raised-fist/

    • MORRIS, DESMOND (1994) BODYTALK: A World Guide to Gesture, the University of Michigan, London: Jonathan Cape.
    • Moschini, ILarial. (2016). “The Face with Tears of Joy Emoji”. Hermes. No 55. pp 11-25.
    • Oxford Dictionaries. (2017). “Emoji”, Oxford Dictionaries, Retrieved 2018-04-01 at: https://en.oxforddictionaries.com/definition/emoji
    • Parkin, Simon. 6 September (2016). “Worried face: the battle for emoji, the world's fastestgrowing language”, theguardian.com, Retrieved 2018-04-01 at:

    https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/sep/06/emojis-shigetaka-kurita-mark-davis-coding-language

    • (2017).” Sign of the horns”, Wikipedia, Retrieved 2018-04-01 at:

         https://en.wikipedia.org/wiki/Sign_of_the_horns