نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد تمام گروه سنجش واندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استاد تمام گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

حریم‌شکنی‌ها (رفتارهای غیرهنجارمند اجتماعی) و سوء رفتارها، راه‌های جدیدی برای ظهور خود در رسانه‌های اجتماعی آنلاین یافته‌اند. ازاین‌روی، کنترل اجتماعی این نوع رفتارها برای تضمین آرامش و امنیت کاربران و جلوگیری از تسری این حریم‌شکنی‌ها به جامعه واقعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدف کاوش در حریم‌شکنی‌های ادراک‌شده کاربران ایرانی اینستاگرام و ابزار کنترل اجتماعی مؤثر ادراک‌شده توسط آنان، انجام شده است. در این راستا، تحلیل محتوای کیفی بر روی داده‌های گردآوری‌شده از 58 مصاحبه آنلاین انجام‌شده توسط پرسشنامه دارای سؤالات باز و بسته پاسخ، صورت پذیرفت. نتایج، وقاحت نگاری، اطلاعات حریم‌شکن، تخلیه هیجانی، محتوای بازار-محور، رفتارهای مخاطره‌آمیز و رفتارهای مجرمانه را به عنوان حریم‌شکنی‌های ادراک‌شده کاربران نشان داد. پنج ابزار فردی ادراک‌شده (ویژگی‌های شخصیتی؛ جایگاه اجتماعی؛ نگرش‌های فردی؛ عادات استفاده رسانه‌ای؛ نادیده گرفتن/ بی کنشی) و نیز شش ابزار اجتماعی ادراک‌شده کنترل اجتماعی حریم‌شکنی‌های فرهنگی سایبری (ساختار خانواده؛ گروه‌های اجتماعی؛ ابزار تکنولوژیک؛ عوامل قانونی؛ آگاهی افزایی؛ و نگرش‌های اجتماعی) شناسایی شدند. از نتایج می‌توان استنباط نمود که فیلترینگ و رسانه‌های اجتماعی داخلی، ابزار کنترل اجتماعی مؤثری نیستند. از نتایج پژوهش حاضر می‌توان برای توسعه سیاست‌ها و اقدامات کنترل اجتماعی رسمی و غیررسمی برای کاهش حریم‌شکنی‌های رسانه‌های اجتماعی بهره برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Perceived Cybercultural Transgressions and Social Control Means among Iranian Instagram Users

نویسندگان [English]

  • Shalaleh Meraji Oskuie 1
  • Kamran Mohamadkhani 2
  • Ali Delavar 3
  • Ali Akbar Farhangi 4

1 Department of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Faculty Member, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

3 Department of Psychometrics, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

4 Department of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Transgressions (socially non-normative behaviors) and misconducts find a brand-new way of manifestation through online social media. Hence, social control of such behaviors is crucial to assure users’ tranquility and safety and to restrain the contagion of these transgressions into real society. The current study aimed at exploring Iranian Instagram users’ perceived transgressions, and perceived effective social control means. A qualitative content analysis was conducted on the data from online interviews by a questionnaire, with closed- and open-ended questions, filled out by 58 participants. The results showed Obscenity, Transgressive Information, Emotional Release, Market-Related Content, Risky Behaviors, and Criminal Behaviors as perceived transgressions. Five perceived personal means (Personality Traits; Social Status; Personal Attitudes; Media Use Habits; Ignoring/ Inaction), and also six perceived social means of social control of cybercultural transgressions (Family Structure; Social Groups; Technological Tools; Legal Factors; Awareness Raising; and Societal Attitudes) were identified. It can be inferred from the results that filtering and domestic social media are not effective social control means. The results can be used to devise formal and informal social control policies and initiatives to decrease social media transgressions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cybercultural Transgressions
  • Cyber-Social Control
  • Iranian Instagram Users
ایسپا (1395، 25 اسفند). در پاسخ به سؤال ایسپا مطرح شد؛ 21 درصد نوجوانان در فضای مجازی بدون نظارت والدین. بازیابی شده از: http://ispa.ir/Default/Details/fa/1676
ایسپا (1395، 8 اسفند). نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد: مردم خواهان نظارت و ساماندهی فضای مجازی. بازیابی شده از: http://ispa.ir/Default/Details/fa/1669
ایسپا (1397، 3 تیر). نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد؛ 79 درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام، همچنان در این پیام‌رسان حضور دارند. بازیابی شده از: http://ispa.ir/Default/Details/fa/1925
ایسنا (1397، 22 مهر). سود فیلترینگ تلگرام در جیب شرکت‌های ارائه اینترنت!. بازیابی شده از: https://www.isna.ir/news/97072212199/
بروجردی، مهدخت؛ و ایلایی، سید حسن (1397). پیامدهای زیست مجازی ایرانیان. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 4(16)، 75-110.
بیات، فریبرز؛ مهدوی، سید محمد صادق؛ و ساروخانی، باقر، (1399). آشفتگی اخلاقی (ارزیابی وضعیت اخلاقی جامعه از دیدگاه شهروندان تهرانی). فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(60)، 51-79.
هاشمی، سید ضیاء، رهبری، محمد. (1399). شبکه‌های اجتماعی مجازی و قبح‌زدایی از محتوای مبتذل (مطالعه موردی: توئیتر فارسی).  مطالعات رسانه‌های نوین، 6(22)، 35-70.
 doi: 10.22054/nms.2021.46465.828
References
Adler, B. T., De Alfaro, L., Mola-Velasco, S. M., Rosso, P., & West, A. G. (2011, February). Wikipedia vandalism detection: Combining natural language, metadata, and reputation features. In International Conference on Intelligent Text Processing and Computational Linguistics (pp. 277-288). Springer, Berlin, Heidelberg.
Aksit, F. G. (2011). An Empirical Research: “Wikipedia Vandalism Detection using VandalSense 2.0”: Notebook for PAN at CLEF 2011. In  Notebook Papers of CLEF 2011 LABs and Workshops.
Atchison, C. (2000). Emerging styles of social control on the internet: Justice denied. Critical Criminology, 9(1/2), 85-100. doi:10.1007/bf02461039
Bishop, J. (2014). Trolling for the Lulz? Using Media Theory to Understand Transgressive Humour and Other Internet Trolling in Online Communities. Advances in Public Policy and Administration Transforming Politics and Policy in the Digital Age, 155-172. doi:10.4018/978-1-4666-6038-0.ch011
Buckels, E. E., Trapnell, P. D., & Paulhus, D. L. (2014). Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences. 67, 97-102. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.016
Carletta, J. (1996). Assessing agreement on classification tasks: the kappa statistic. Computational linguistics, 22(2), 249-254.
Cheng, J., Bernstein, M., Danescu-Niculescu-Mizil, C., & Leskovec, J. (2017). Anyone Can Become a Troll. Proceedings of the 2017 ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing - CSCW 17. doi:10.1145/2998181.2998213
Cieślak, M., & Rasmus, A. (2012). Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Coles, B. A., & West, M. (2016). Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233-244. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.070
Dijker, A. J. M., & Koomen, W. (2007). Stigmatization, tolerance and repair: An integrative psychological analysis of responses to deviance. Cambridge: Cambridge University Press.
Eghtesadonline (2018, December 01). How Much Time Iranians Spend on Social Media. Retrieved from https://www.en.eghtesadonline.com/Section-technology-13/27514-how-much-time-iranians-spend-on-social-media
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.
Foust, C. R. (2010). Transgression as a mode of resistance: Rethinking social movement in an era of corporate globalization. Lanham: Lexington Books.
Goode, E. (2007). Deviance. The Blackwell Encyclopedia of Sociology.
Goode, E. (2015). Chapter 1: The Sociology of Deviance- An Introduction. In E. Goode (Ed.), The handbook of deviance (1st ed.). Chichester, West Sussex, UK: John Wiley & Sons.
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112.
Griffiths, M. D. (2014). Adolescent trolling in online environments: A brief overview. Education and Health, 32(3), 85-87.
Hallman, J., & Lӧkk, A. (2016). Viability of Sentiment Analysis for Troll Detection on Twitter: A Comparative Study Between the Naive Bayes and Maximum Entropy Algorithms. DEGREE PROJECT IN COMPUTER ENGINEERING.
Hardaker, C. (2010). Trolling in asynchronous computer-mediated communication: From user discussions to academic definitions. Journal of Politeness Research, 6(2), 215-242. doi:10.1515/jplr.2010.011
Hardaker, C. (2015). “I refuse to respond to this obvious troll”: An overview of responses to (perceived) trolling. Corpora, 10(2), 201-229. doi:10.3366/cor.2015.0074
Horwitz, A. V. (1990). Logic of social control. New York: Plenum Press (Springer).
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
Innes, M. (2003). Understanding social control deviance, crime and social order (1st ed., CRIME AND JUSTICE Series). Maidenhead: Open University Press (McGraw-Hill Education).
Internetworldstats (2020), “Internet Usage in the Middle East.” Retrieved 28 April 2020 from https://www.internetworldstats.com/stats5.htm#me/.
Jenks, C. (2003). Transgression. London: Routledge.
Kovic, M., Rauchfleisch, A., & Sele, M. (2016). Digital Astroturfing: Definition, typology, and countermeasures. ZIPAR - Zurich Institute of Public Affairs Research.
Krippendorff, K. (2004). Reliability in content analysis. Human communication research, 30(3), 411-433.
Kumar, S. (2017). Characterization and Detection of Malicious Behavior on the Web (Unpublished doctoral dissertation). The Graduate School of the University of Maryland.
Lessig, L. (2006). Code: Version 2.0. New York, NY: Basic Books.
Li, C. K., Holt, T. J., Bossler, A. M., & May, D. C. (2016). Examining the Mediating Effects of Social Learning on the Low Self-Control—Cyberbullying Relationship in a Youth Sample. Deviant Behavior, 37(2), 126-138. doi:10.1080/01639625.2014.1004023
Lombard, M., Snyder‐Duch, J., & Bracken, C. C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability. Human communication research, 28(4), 587-604.
Moreno, M. A., Ton, A., Selkie, E., & Evans, Y. (2016). Secret Society 123: Understanding the Language of Self-Harm on Instagram [Abstract]. Journal of Adolescent Health, 58(1), 78-84. doi:10.1016/j.jadohealth.2015.09.015
Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International journal of qualitative methods, 1(2), 13-22.
Murray, A., & Scot, C. (2002). Controlling the New Media: Hybrid Responses to New Forms of Power. The Modern Law Review, 65, 491-516.
Musheno, M., Altheide, D., Zatz, M., Johnson, J., & Hepburn, J. (1990). Chapter 1: New Directions in the Study of Justice, Law, and Social Control. In M. LERNER (Ed.), New directions in the study of justice, law, and social control. New York: Plenum Press (Springer). doi:10.1007/978-1-4899-3608-0
Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage.
Nevin, A. D. (2015). Cyber-Psychopathy: Examining the Relationship between Dark E-Personality and Online Misconduct (Unpublished Master Thesis). The University of Western Ontario.
NYCYK, M. (2015). Adult-To-Adult Cyberbullying: an Exploration of a Dark Side of the Internet. Brisbane: Michael Nycyk.
O’Neill, M., & Seal, L. (2012). Transgressive imaginations: Crime, deviance and culture. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
Pittaro, M. L. (2007). Cyber stalking: An Analysis of Online Harassment and Intimidation. International Journal of Cyber Criminology (IJCC), 1(2), 180-197.
Ramingwong, L., & Ramingwong, S. (2017). Ethics On Social Networking: A Preliminary Survey in Thailand. International Journal of GEOMATE, 13(37), 81-86. doi:10.21660/2017.37.2801
Reyns, B. W. (2010). A situational crime prevention approach to cyberstalking victimization: Preventive tactics for Internet users and online place managers. Crime Prevention and Community Safety, 12(2), 99-118. doi:10.1057/cpcs.2009.22
Reyns, B. W., Henson, B., & Fisher, B. S. (2011). Being Pursued Online: Applying Cyberlifestyle–Routine Activities Theory to Cyberstalking Victimization [Abstract]. Criminal Justice and Behavior, 38(11), 1149-1169. doi:10.1177/0093854811421448
Sara, R., & Littlefield, D. (2014). Transgression: Body and Space. Architecture and Culture, 2(3), 295-304. doi:10.2752/205078214x14107818390513
Shachaf, P., & Hara, N. (2010). Beyond vandalism: Wikipedia trolls. Journal of Information Science, 36(3), 357-370. doi:10.1177/0165551510365390
Smets, K., Goethals, B., & Verdonk, B. (2008, July). Automatic vandalism detection in Wikipedia: Towards a machine learning approach. In AAAI workshop on Wikipedia and artificial intelligence: An Evolving Synergy (pp. 43-48).
Statcounter (2020), ‘Social Media Stats Islamic Republic of Iran’. Retrieved 27 April 2020 from: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/iran/.
Statista (2019), ‘Leading Countries Based on Instagram Audience Size.’ Retrieved 16 July 2019 from https://www.statista.com/statistics/578364/countries-with-most
Statista (2020, February 14), ‘Countries with the Most Instagram Users 2020’. Retrieved 10 May 2020 from https://www.statista.com/statistics/578364/countries-with-most-instagram-users/.
Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical assessment, research & evaluation, 7(17), 137-146.
Tischler, H. L. (n.d.). Chapter Six: Deviant Behavior and social Control. In H. L. Tischler (Author), Introduction to sociology. Wadsworth Cengage Learning.
Tran, K. N., & Christen, P. (2015). Cross-language learning from bots and users to detect vandalism on wikipedia. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 27(3), 673-685.
Van Kokswijk, J. (2010). Social Control in Online Society--Advantages of Self-Regulation on the Internet. 2010 International Conference on Cyberworlds, 239-246. doi:10.1109/cw.2010.44
Vazsonyi, A. T., Machackova, H., Sevcikova, A., Smahel, D., & Cerna, A. (2012). Cyberbullying in context: Direct and indirect effects by low self-control across 25 European countries [Abstract]. European Journal of Developmental Psychology, 9(2), 210-227. doi:10.1080/17405629.2011.644919
Whelan, A. M. (2013). Even with cruise control you still have to steer: defining trolling to get things done. Fibreculture Journal: internet theory criticism research, 22, 1-36.