مهناز امیرپور؛ مریم طالب دوست
چکیده
شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک راه جذاب ارتباطی، مورد استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه قرار گرفته است. بنابراین ، مقدار قابل ملاحظه ای از اطلاعات در این سایت ها به اشتراک گذاشته می شود که به طور بالقوه پیامدهای قابل توجهی را در زمینه ی هویت اجتماعی و سبک زندگی افراد به دنبال دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی ...
بیشتر
شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک راه جذاب ارتباطی، مورد استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه قرار گرفته است. بنابراین ، مقدار قابل ملاحظه ای از اطلاعات در این سایت ها به اشتراک گذاشته می شود که به طور بالقوه پیامدهای قابل توجهی را در زمینه ی هویت اجتماعی و سبک زندگی افراد به دنبال دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی برهویت اجتماعی و سبک زندگی دانشجویان انجام شده است. .جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد می باشد، که براساس آمار دریافتی از دانشگاه فرهنگیان حدودا (2112) نفر در سال تحصیلی 1396 مشغول تحصیل بودند، که با بهره گیری از فرمول کوکران 322نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید.روش تحقیق به روش پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی و ازنوع مطالعات کاربردی است و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد ، که روایی آن مورد تایید اساتید متخصص و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 80/0 برآورد و مورد تایید قرار گرفت ، تجزیه و تحلیل یافته ها در این پژوهش از آزمونهای پارامتریک مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی تست مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با سبک زندگی و هویت اجتماعی رابطه وجود دارد و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بر اساس سن و جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
جعفر بهادری خسروشاهی؛ عیسی برقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد.