بهناز رهبر مهرپو؛ احتشام رشیدی؛ ابوالفضل دانایی
چکیده
یکی از اساسیترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجهاند، هویت اجتماعی است که با ورود شبکههای مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است. جهان مجازی با خصیصههایی مثل بیمکانی، فرازمانی، تکثر، سهولت دسترسی، همزمانی و ... بهطور نسبی از جهان واقعی جدا میشود. عامل بنیادین در شکلگیری هویتهای اجتماعی تعاملات انسانی است. درواقع ...
بیشتر
یکی از اساسیترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجهاند، هویت اجتماعی است که با ورود شبکههای مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است. جهان مجازی با خصیصههایی مثل بیمکانی، فرازمانی، تکثر، سهولت دسترسی، همزمانی و ... بهطور نسبی از جهان واقعی جدا میشود. عامل بنیادین در شکلگیری هویتهای اجتماعی تعاملات انسانی است. درواقع فرد هنگامیکه به تعامل با فرد دیگری میپردازد هویت خویشتن را بهعنوان یک عضو جامعه پیدا میکند. هویت در بستر تعاملات اجتماعی تعریف میشود. در جامعه ایران، هویتها شکلی سیال و متغیر یافتهاند. بهتدریج هویتهای سنتی مورد پرسش قرارگرفته و هویتهای جدیدی سر برآورده است که از یکپارچگی و ثبات پیشین برخوردار نیستند. یکی از منابع مهم تغییر هویتها در جامعه امروزی، ازجمله در عرصه زندگی زنان، رسانههای جمعی هستند. استفاده از وسایل ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راههای تازه رابطه خود با دیگران است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی بازتعریف هویت اجتماعی زنان تهرانی در فضای اجتماعی میپردازد. روش پژوهش کمی بوده و دادههای موردنیاز با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد هویت اجتماعی زنان تهرانی (خانوادگی، ملی، قومی و مذهبی) تضعیفشده است. بعلاوه نتایج بیانگر آن است بیشترین تغییر در هویت دینی زنان شهر تهران مشاهده میشود. همچنین تمامی فرضیههایی که بیانگر ارتباط معنادار بین شبکههای و ابعاد مختلف هویت اجتماعی است تأیید شده است.
فرشته آزادی پرند؛ فرزام متین فر؛ فاطمه مهدی خانلو
چکیده
شبکههای اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل میشوند که کاربران این شبکهها از موبایل بهمنظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده میکنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل میشوند که کاربران این شبکهها از موبایل بهمنظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده میکنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. در این زمینه قویترین عامل برای سنجش صحت اطلاعات، استفاده از اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع توزیع اطلاعات است. اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع پخش اطلاعات میتواند بر اساس اعتماد دیگر کاربران به آن کاربر محاسبه شود. با توجه به ذهنی و ادراکی بودن مفهوم اعتماد، نگاشت اعتماد به یک مدل محاسباتی یکی از مسائل مهم در سیستمهای محاسباتی شبکههای اجتماعی است. ازجمله پیچیدگیهای فرآیند محاسبه اعتماد در این شبکهها توجه به این موضوع است که در شبکههای اجتماعی، اجتماعات گوناگونی وجود داشته که همه کاربران آنها بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نمیباشند. در این مقاله با استفاده از ویژگیهای کاربران در شبکههای اجتماعی، روشی منطبق بر منطق فازی برای دستهبندی کاربران پیشنهادشده است که اعتماد بین کاربران واقع در یک دسته با استفاده از مدل پیشنهادی محاسبه میشود. همچنین با استفاده از فرآیندهای ترکیب، انتقال و اجتماع اعتمادها، اعتماد بین کاربرانی که بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند نیز بدست میآید. بررسی نتایج بیانگر این مسئله است که روش پیشنهادشده اعتماد افراد را در یک شبکه با دقت قابل قبولی معین میسازد.
مهرزاد بهمنی؛ عباس محمدی شکیبا
چکیده
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی ...
بیشتر
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است[1] و جامعه آماری آن کاربران 15 سال و بالاتر ساکن در شهر تهران هستند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد از یک سو، شبکههای اجتماعی موبایلی کارکرد تقویتکننده و تکمیلکننده ارتباطات انسانی را داشته و نقش مهمی در خودگشودگی کاربران ایفا میکنند. از سوی دیگر طبق نتایج این تحقیق، کاربران به لحاظ ارتباطی دچار محدودیت شده و از فعالیتها و ارتباطات سازندهای چون برقراری ارتباطات چهره به چهره، کتاب خواندن و ورزش کردن محروم میشوند.