سیده فهیمه پارسائیان
چکیده
شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی نوظهور سهم روزافزونی در عالم تبلیغات و اقناع مخاطبان ایفا می کنند. گذشته از تبلیغاتی که کاربست تجاری دارند ، نوع دیگری از تبلیغات در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا در حال افزایش است که با عنوان"تبلیغ کانال" یا "تبادل لینک" شناخته می شوند. این دست تبلیغات با بکارگیری روشهای اقناعی متعدد و تکنیکهای گوناگون ...
بیشتر
شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی نوظهور سهم روزافزونی در عالم تبلیغات و اقناع مخاطبان ایفا می کنند. گذشته از تبلیغاتی که کاربست تجاری دارند ، نوع دیگری از تبلیغات در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا در حال افزایش است که با عنوان"تبلیغ کانال" یا "تبادل لینک" شناخته می شوند. این دست تبلیغات با بکارگیری روشهای اقناعی متعدد و تکنیکهای گوناگون سعی در ترغیب کاربران برای بازدید و عضویت در کانال مربوطه را دارند. هدف از این پژوهش بررسی تکنیک های اقناعی به کار رفته در تبلیغات تبادل کانال در شبکه اجتماعی تلگرام و همتای بومی آن ایتا است. داده های پژوهش مشتمل بر 100 پست تبلیغاتی غیر-تکراری در پنج کانال پرکاربر با محتوای اجتماعی- خانوادگی درپیام رسان تلگرام و ایتا است. از بررسی کیفی محتوای این پست های تبلیغاتی مشخص گردید تبلیغگران با استفاده از تکنیکهایی همچون "روایتگری"، "سرزمین موعود" ، "شخصیت سازی" ، "انکورهای (لنگرهای) اعتقادی" ، "تیترهای جنجالی"، "18+"، "اخطار به پاک شدن لینک"، "جاذبه ترس"، و "مخاطب خاص" سعی در ترغیب کاربران برای پیوستن به کانال مربوطه را دارند. به عبارت دیگر، تبلیغگران پست های تبلیغاتی در این رسانه ها، همچون تبلیغگران کالا و خدمات تجاری، با شناخت از مخاطب ایرانی و جامعه و فرهنگ ایرانی، از باورها، ارزش ها، دغدغه ها، نیازها، خواسته ها و موضوعات جذب کننده به عنوان لنگرهایی برای جذب و اقناع مخاطب استفاده می کنند.
جعفر بهادری خسروشاهی؛ عیسی برقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد.