نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روزنامه‌نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفاده‌ی مؤثر از شبکه‌های اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالش‌های دسترسی به انواع رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات بوده است. در این راستا علاوه بر مطالعه‌ی اسنادی ، با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 10 نفر از مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران مصاحبه انجام شد. داده‌ها به روش کیفی و با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا (MAXQDA) تحلیل شدند که طبق نتایج به‌دست‌آمده کارکردهای استفاده‌ی هدفمند از شبکه‌ی اجتماعی برای مدیران آموزشی شامل: «رشد حرفه‌ای، علمی و پژوهشی؛ ایجاد فضای مدیریت دموکراتیک؛ ارتقای کیفیت آموزشی گروه؛ تسریع عملکرد اداری و اجرایی؛ تأثیر روانی و اجتماعی» می‌باشد. علاوه بر این طبق یافته های پژوهش مهم‌ترین موانع و چالش‌های دسترسی به شبکه‌های اجتماعی «موانع فنی و زیرساختی؛ چالش‌های مدیریتی؛ موانع سیاسی و موانع فردی» است که درنهایت راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی رسانه ها و هدفمند سازی استفاده از شبکه های اجتماعی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Functions and barriers to the use of social networks in educational management

نویسندگان [English]

  • Zahra Jafarpour Marzouni 1
  • Ali Khorsandi Taskoh 2
  • AliReza abdollahinejad 3

1 Master of Educational Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Management and Educational Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Journalism, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
The development of technology created a special type of communication in academic life; On the other hand, today the existence of social networks is considered as an effective tool in achieving educational goals. The aim of the current research was to identify and analyze the functions of effective use of social networks in educational management, as well as to examine the obstacles and challenges of accessing all types of social media and information. In this regard, in addition to the document study, an interview was conducted with 10 managers of the educational groups of Allameh Tabatabai University of Tehran using the snowball sampling method. The data were analyzed qualitatively using MAXQDA software, according to the obtained results, the functions of targeted use of social networks for educational managers include: "Professional, scientific and research growth; creating a democratic management environment; improving the educational quality of the group; Expediting administrative and executive performance; "Psychological and social impact". In addition, according to the findings of the research, the most important obstacles and challenges of accessing social networks are "technical and infrastructural obstacles; management challenges; political obstacles and individual obstacles" which finally provided solutions to improve the efficiency of the media and target the use of social networks.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networking
  • media
  • educational administration
  • Department management
  • higher education
منابع
استخریان حقیقی، امیررضا. (1398). نقش فن‌آوری اطلاعات بر بهبود فرآیند مدیریت رابطه یادگیرنده در رسانه‌های نوین آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(2 (پیاپی 38))، 265-284.
 https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498569
حسنی راد، تورج. (1398). تبیین الگوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک سیستم مدیریت آموزش در دانشگاه پیام نور، رساله‌ی دکتری تخصصی (PhD) رشته‌ی مدیریت آموزشی، به راهنمایی دکتر حسن رضا زین‌آبادی. دانشگاه خوارزمی، آبان ماه.
حسین بیان، محمد. (1396). تجزیه‌وتحلیل عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت آموزشی از طریق تلفن همراه با رویکرد تاپسیس فازی (موردمطالعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شهر قم)، پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد، به راهنمایی دکتر حسین صیادی تورانلو. دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده علوم انسانی.
حقیقی، محمدرضا و سلطانی فر، محمد. (1393). بررسی مشکلات، موانع و راهکارهایی در جهت ایجاد و بهبود روابط عمومی الکترونیک. مطالعات رسانه‌ای، دوره 9، شماره 24؛ ص 179 - 200.
رحمان زاده، سید علی. (1389). کارکرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در عصر جهانی‌شدن، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی. دوره 1، شماره 1؛ ص 49-78.
سردار، ضیاءالدین و وان لون، بورین. (2017). مطالعات رسانه (قدم اول). ترجمه: رحیمی، حمید (1396). تهران: انتشارات شیرازه.
صالحی، مصطفی؛ عبداللهیان، حمید و اسحاق‌پور، علیرضا. (1395). هوموفیلی در شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی مجازی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان). فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال 2، شماره 6، 93-120.
گلینی مقدم، گلنسا؛ صمیعی، میترا و کمالی سروستانی، مریم. (1396). نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، دوره 4، شماره 5، ص 317-346.
لیندلف، تامس و تیلور، برایان. (2003). روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات (چاپ سوم). ترجمه‌ی: عبدالله گیویان (1397)، تهران: انتشارات همشهری.
میرزایی، مریم، رحیمی، صالح و مرادی، محمود. (1395). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در تبادلات علمی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی). کتابداری و اطلاع‌رسانی،19(1)، 108-130. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=316180
ویلیامز، کوین (2003). درک تئوری رسانه. ترجمه: رحیم قاسمیان (1397). تهران: انتشارات ساقی شرق.
یعقوبی، جعفر، نجفلو، پریسا و محمدی، وحید. (1395). بررسی کاربردهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان. کنگره ملی آموزش عالی ایران، دوره 1.
حبیبی، آرش. (1398). روایی و پایایی تحقیق کیفی.
https://parsmodir.com/db/research/qvr.php. دسترسی: 20/09/1400.