مباحثه انتقادی در شبکه های اجتماعی فضای سایبر: استدلال، مغالطه، تخطی از قاعده، نقض قاعده، و بازیهای زبانی

صدرا خسروی؛ مسعود کوثری

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 50-1

https://doi.org/10.22054/nms.2023.70581.1487

چکیده
  مباحثه، مطالبه بحث از دیگری است؛ پس ارتباط یکسویه صرف طرح ادعاهای خود نیست، بلکه ارتباط (حداقل) دوسویه (تعاملی) است که ارتباطگر و ارتباطگیر، نقش و نوبت خود را مستمر در مکالمه تغییر میدهند و به ادعاهای یکدیگر واکنش نشان میدهند. وقتی مباحثه در شبکه های اجتماعی فضای سایبر واقع شود، فرآیند ارتباطی چندسویه (تراکنشی) خواهد بود؛ زیرا دیگر ...  بیشتر

مردم نگاری فرهنگ شبکه ای کاربران ایرانی اینستاگرام

علی اصغر کیاء؛ مرسده نیک بخش

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 80-51

https://doi.org/10.22054/nms.2023.34271.544

چکیده
  این پژوهش درصدد «شناسایی چیستی و چرایی رفتار ارتباطی کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» از رهگذر تعاملات درون‌شبکه‌ای و بازنمود زندگی روزمره کاربران در محیط شبکه، با استفاده از روش نتنوگرافی یا مردم‌نگاری بوده است. هدف اصلی پژوهش، «گونه‌شناسی از الگوهای فرهنگی رایج در کنش‌های کاربران اینستاگرام» بوده و در ...  بیشتر

نقش رسانه‌های نوین در سبک زندگی سلامت‌محور (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی)

الهه رحمانی؛ سیدرضا نقیب السادات؛ مسعود تقی آبادی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 121-81

https://doi.org/10.22054/nms.2023.65810.1346

چکیده
  پژوهش حاضر تحت عنوان نقش رسانه‌های نوین در سبک زندگی سلامت‌محور باهدف شناخت ابعاد نقش‌آفرینی در کنار میزان بهره‌مندی پاسخگویان از رسانه‌های نوین؛ انجام‌شده است و با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه 376 نفر برآورد شده است.نتایج نشان میدهد که رسانه‌ها در بعد سلامت ...  بیشتر

از معمولی به خرده سلبریتی: سنخ شناسی خرده سلبریتی های اینستاگرامی ایرانی

سمانه کوهستانی؛ فردین علیخواه؛ نادر افقی؛ هدی حلاج زاده

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 174-123

https://doi.org/10.22054/nms.2023.71996.1518

چکیده
  رسانه‌های جدید همچون اینستاگرام قابلیت‌هایی دارند که به افراد امکان می‌دهند تا مشهور شوند. بااین‌وجود، شرایط خرده سلبریتی شدن برای همگان برابر نیست، ازاین‌رو شناسایی سازوکارهای خرده سلبریتی‌ها برای درک چگونگی کسب شهرت مهم است. همچنین، تأثیرات خرده سلبریتی‌ها به اینستاگرام محدود نشده و آن‌ها بر مناسبات اجتماعی در فضای واقعی ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران ایرانی تلگرام به واتس‌آپ به جای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی پس از فیلتر تلگرام

مرضیه رحیمی؛ مهدی محمدی نسب

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 222-175

https://doi.org/10.22054/nms.2022.64673.1312

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران ایرانی تلگرام به واتس‌آپ به‌جای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی پس از فیلتر تلگرام و ارائه مدل با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری، می‌باشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ماهیت اکتشافی و به‌صورت موردپژوهی انجام شده است. روش نمونه‌گیری برای جامعه اول، در دسترس و برای جامعه دوم، ...  بیشتر

تکرار به یاد ماندنی: نقش تکرار نویسه به عنوان عنصری پیرازبانی در نام تجاری و بازاریابی شبکه های اجتماعی

منوچهر نادری ورندی؛ ویدا شقاقی؛ پانته آ فرودی؛ شهلا رقیب دوست؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 247-223

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61553.1230

چکیده
  در این مقاله نقش تکرارنویسه به عنوان عنصری پیرازبانی در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت تا شرکت ها بتوانند جملات تأثیرگذار بر مخاطب را با در نظر گرفتن نویسه های پرکاربرد در کلمات انتخاب و در تبلیغات و نام تجاری استفاده نمایند. در مورد نقش استفاده از تکرار نویسه به عنوان عنصری پیرازبانی در بازاریابی و تبلیغات با محوریت تأثیر ...  بیشتر

طراحی و تبیین الگوی مرجعیت در وب سایت های خبری

طاهر روشندل اربطانی؛ وحید عقیلی؛ مهدی معتمدی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 280-249

https://doi.org/10.22054/nms.2022.54707.1031

چکیده
  سایت های خبری از جمله رسانه های جمعی هستند که به دلیل تسهیل استفاده از فناوری وب سایت ها، رشد بسیاری داشتند. اکنون به واسطه ظهور رسانه های نوین (شبکه های اجتماعی تلفن همراه و... ) و تغییر ذائقه مصارف خبری مخاطب، برخی سایت های خبری، بخشی از مخاطبان خود را از دست داده اند. اما حفظ فرایند سردبیری رسمی و قابلیت اعتماد و مرجعیت بیشتر نسبت به ...  بیشتر

مطالعات رسانه‌های نوین در دانشگاه‌های هاروارد؛ آکسفورد و کمبریج ارائه الگوی مطلوب برای دانشگاه علامه طباطبائی

مهدی مهدوی زاهد؛ زهرا محقق معین

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 322-281

https://doi.org/10.22054/nms.2022.71394.1497

چکیده
  دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان زادگاه مطالعات حقوق رسانه در کشور، باید متناسب با سرعت و حجم بالای تحولات عرصۀ فناوری اطلاعات و چالش‌های حقوقی ناشی از آن‌، برنامه‌ریزی و محتوای آموزشی رشتۀ حقوق ارتباطات را روزآمد و کارآمد کند. هدف این پژوهش کمک به همگام‌سازی آموزش حقوق ارتباطات با تغییرات پویای اجتماعی در کشور است. این مقاله درصدد ...  بیشتر

شناسایی مولفه های تأثیرپذیری سیاست گذاری رسانه ای از داده های پارادایمیک فضای مجازی

ابراهیم احراری؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 361-323

https://doi.org/10.22054/nms.2022.55307.1050

چکیده
  چکیدهاین مقاله با درک بدکارکردی رسانه‌های جریان اصلی در ایران پس از ظهور فضای مجازی، این پرسش را مطرح نموده است که آیا در حوزه رسانه، پارادایم نوینی ظاهر شده است که الزامات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای را دستخوش تغییر نموده باشد؟ مفروض این پژوهش این است که با آمدن فضای مجازی، الگوواره ‌جدیدی در سیاست‌گذاری رسانه‌ای پدید ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار برای کسب و کارها با رویکرد تحلیل مضمون

مرتضی موقر؛ زهرا کاظمی سراسکانرود

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 390-363

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72530.1536

چکیده
  بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار به مشارکت کاربران با نفوذی اطلاق می‌شود که اعتبار، دنبال‌کننده و انگیزه انتشار دهان به دهان مثبت تبلیغات در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی را دارند و به عنوان یکی از اجزای کلیدی استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها اهمیت دارد. هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی ...  بیشتر

ارائه الگوی تأمین مالی شرکت‌های نوپای حوزه تماشای آنلاین

محمد توحیدی؛ مریم کاشانی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 424-391

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68494.1408

چکیده
  یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا مساله تامین مالی است. تامین مالیِ مناسب می‌تواند گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه و توسعه کسب و کارهای نوپا را موجب شده و سرعت رشد آنها را افزایش دهد. یکی از کسب و کارهای نوپایی که در سالهای اخیر با استقبال مردم در سطح دنیا و کشورمان در حال توسعه است، استارت‌آپ‌های ...  بیشتر

کارکردها و موانع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مدیریت آموزشی

زهرا جعفرپور مرزونی؛ علی خورسندی طاسکوه؛ علیرضا عبدالهی نژاد

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 454-425

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61250.1218

چکیده
  توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفاده‌ی مؤثر از شبکه‌های اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالش‌های دسترسی به انواع رسانه‌های اجتماعی ...  بیشتر

نقش شبکه اجتماعی (اینستاگرام ) برشکل گیری هویت شهروندی(مورد مطالعه شهروندان ، شهر اصفهان)

نجمه کریمیان طالخونچه؛ نفیسه صدر ارحامی؛ اکرم حمیدیان؛ فرحناز مصطفوی کهنگی

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 492-455

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67251.1382

چکیده
  امروزه مفهوم شهروندی به عنوان یکی از مفاهیم دنیای مدرن هدایت‌گر تعاملات پایدار انسانی است هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر هویت شهروندی، شهروندان اصفهان بود پژوهش از جهت هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای ازنوع همبستگی است. جامعه آماری ، شامل تمامی شهروندان شهر ...  بیشتر

تحلیل ساختاری-تفسیری (ISM) شیوه‌های اقناعی متداولِ اشتراک‌گذاری پیام در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات شوراهای شهر مبتنی بر رویکرد باهم نگری(موردمطالعه: انتخابات شورای شهر اصفهان)

پروین جوانبخت؛ رضا اسماعیلی؛ فائزه تقی پور

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، صفحه 548-493

https://doi.org/10.22054/nms.2022.48194.868

چکیده
  در طی دهه‌های اخیر رسانه‌های جمعی نقش انکارناپذیری در شکل‌دهی افکار عمومی در نوع و میزان مشارکت در انتخابات صنفی و سیاسی ایفا کرده‌اند و از طریق شیوه‌های اقناعی تأثیرگذاری زیادی را بر انتخاب کاندیداها داشته‌اند. درواقع احزاب و گروه‌ها بر اساس شیوه‌های اقناعی تلاش می‌کنند اهداف و برنامه‌ها و محتوای عملکردی آینده را به‌واسطه ...  بیشتر